Zuurstofgehalte in warm (thee)water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Zuurstofgehalte in warm (thee)water

Ik weet dat de oplosbaarheid van zuurstof lager is in warm water dan in koud water. Wat ik mij afvraag, is de oplosbaarheid van zuurstof in kokend water nul of zit er wel degelijk nog zuurstof opgelost in water wat gekookt heeft?

Dit ivm het verhaal dat je vers water zou moeten gebruiken om thee van te zetten ivm zuurstofgehalte. Maar als het zuurstofgehalte van kokend of gekookt water toch nul is lijkt het me niet uitmaken.

Meermalen gekookt water wordt 'plat' genoemd en in smaak kan ik het zeker proeven, maar nu zoek ik de onderbouwing!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Zuurstofgehalte in warm (thee)water

Wat ik mij afvraag, is de oplosbaarheid van zuurstof in kokend water nul of zit er wel degelijk nog zuurstof opgelost in water wat gekookt heeft?
Je warmt water op. Naarmate de temperatuur stijgt wordt de oplosbaarheid van de lucht minder.

Er ontstaan steeds meer zeer kleine luchtbelletjes die opstiigen en die ten slotte bij het wateroppervlak ontwijken.

Op zeker moment hoor je de luchtbelletjes opstijgen en ontsnappen. Dat heet het zingen van water.

Tegen de tijd, dat het water kookt is alle lucht eruit. Experimenteel bewijs: als je dat water laat afkoelen tot kamertemperatuur en je doet er een visje in, stikt het vrijwel onmiddellijk vanwege het gebrek aan zuurstof.

De aanwezigheid van thee speelt daarbij geen rol.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Zuurstofgehalte in warm (thee)water

Interessante vraag, na even zoeken kwam ik ook dit tegen.
The only reason that oxygen is removed in the distillation process is that the amount of oxygen gas dissolved in water is a function of the temperature of the water. The higher the temperature, the lower the amount of dissolved oxygen. So, during the distillation process, the gas is partially removed, but when the water cools down, since it is still in the presence of oxygen, the oxygen goes back into the water.
Bron: http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/chem07/chem07025.htm

In ieder geval zal het zuurstofgehalte na het koken een stuk lager liggen dan ervoor.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 199

Re: Zuurstofgehalte in warm (thee)water

Op zeker moment hoor je de luchtbelletjes opstijgen en ontsnappen. Dat heet het zingen van water.
Het 'zingen' van bijna kokend water ontstaat niet door opstijgende luchtbelletjes, maar door imploderende waterdampbelletjes, die nadat ze aan de (hete) bodem van de pan zijn ontstaan opstijgen en dan in de koelere hogere regionen terecht komen, waar zij weer condenseren tot vloeibaar water. Hetzelfde verschijnsel treedt op als koud water of koude melk wordt opgewarmd met stoom, bv met een espresso-apparaat: onderin onstaan bellen, maar die verdwijnen voordat ze het vloeistofoppervlak bereiken.
Elektrochemici doen het vol spanning

Berichten: 2

Re: Zuurstofgehalte in warm (thee)water

Hartstikke bedankt allen voor de antwoorden!

Reageer