Waarom twee slagaders in de placenta?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Waarom twee slagaders in de placenta?

Een foetus/baby heeft in de placenta twee slagaders en één ader.

Waarom heeft die twee slagaders, als één ader ook voldoet?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Waarom twee slagaders in de placenta?

Omdat het zo is. Waarom heb je niet drie benen?

Waarom vragen (als in waarom is iets zoals het is) zijn niet te beantwoorden. 'Hoe' vragen zijn wel te beantwoorden.
"Meep meep meep." Beaker

Re: Waarom twee slagaders in de placenta?

Wouter_Masselink schreef:Omdat het zo is. Waarom heb je niet drie benen?

Waarom vragen (als in waarom is iets zoals het is) zijn niet te beantwoorden. 'Hoe' vragen zijn wel te beantwoorden.
Dit vind ik wel een kortzichtig antwoord ;) .

Om een probleem op te lossen bedenkt Evolutie verschillende methodes, en doormidden van trial and error (natuurlijke selectie) zal een methode de bovenhand krijgen en dus doorgegeven worden aan alle volgende generaties.

Nu zijn er soms verschillende methodes die via natuurlijke selectie een probleem zouden kunnen oplossen. Het is dan de eerste methode die bedacht was die dan de bovenhand krijgt in de daarop volgende generaties.

Daardoor zijn er bepaalde methodes die gebruikt worden zoals in dit geval een placenta met 2 slagaders en 1 ader waarachter niet zozeer een functie ligt maar eerder een methode die bedacht was om het probleem op te lossen en daardoor er geen nood was om een nog beter methode te ontwikkelen, bvb een placenta met 1 slagader en 1 ader (en we dus niet weten of dit wel een betere methode was).

Niet alleen op een 'hoe' kan m'n een zinnig antwoord geven, ook op 'waarom' vragen is het mogelijk ;) .

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Waarom twee slagaders in de placenta?

waarom iets is zoals het is, is een onzinnige vraag in de biologie. Verder dan -omdat dit evolutionair het gunstigste is- kom je eigenlijk niet.

Kort door de bocht komt het er op neer dat aanpassing x voor de meeste nakomelingen zorgt. Dat is alles. Dit is niet iets waar de TS (naar mijn bescheiden mening) op uit was. Een vraag over de functies van slagaders, aders, bloed toevoer capaciteit etc. zijn vragen die tot concretere antwoorden kunnen leiden.
"Meep meep meep." Beaker

Re: Waarom twee slagaders in de placenta?

Wouter_Masselink schreef:waarom iets is zoals het is, is een onzinnige vraag in de biologie. Verder dan -omdat dit evolutionair het gunstigste is- kom je eigenlijk niet.

Kort door de bocht komt het er op neer dat aanpassing x voor de meeste nakomelingen zorgt. Dat is alles. Dit is niet iets waar de TS (naar mijn bescheiden mening) op uit was. Een vraag over de functies van slagaders, aders, bloed toevoer capaciteit etc. zijn vragen die tot concretere antwoorden kunnen leiden.
Voor u kan dit misschien een onzinnige vraag zijn, maar voor een jonge/meisje van 15 jaar kan dit een zeer belangrijke (levennoodzakelijke) vraag zijn, en verdient dus een gepast en wetenschappelijk getint antwoord vind ik naar mijn bescheiden mening. Ook al leidt dit niet meteen naar een antwoord die hij/zij in gedacht had.

Met dit zijn misschien ook ineens meerdere vragen beantwoord die hij/zij later zou stellen?

Maar het is zoals je het zelf bekijkt ;)

Berichten: 4.502

Re: Waarom twee slagaders in de placenta?

Ik vermoed,dat de 2e slagader een hulpmotor van ma is,die wordt ontkoppeld bij de geboorte;

op Google vond ik iets hierover:

http://www.10voorbiologie.nl/index.php?cat...r=57&sub=60

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Waarom twee slagaders in de placenta?

hulpmotor que?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4.502

Re: Waarom twee slagaders in de placenta?

Je moet het woord "hulpmotor"niet letterlijk opvatten,doch mijn gedachte van dit biolog. systeem omzetten/vertalen in een voedingsverbinding,waarin de voedingsstoffen met transportvloeistof worden aangevoerd door het moederhart ( de pomp)en verbroken/afgekoppeld wordt bij de geboorte door het doorsnijden van de navelstreng .

Gelijktijdig wordt het babysysteem autonoom gemaakt met voeding,zuurstoftoevoer en afvoer via de na-geboortelijke situatie.

De vraag van de TS vind ik een teken van interesse voor deze materie en een blijk van intelligentie om een dergelijke vraag te (kunnen) stellen;er zitten bij jullie mods nog wel medisch geschoolden,die een begrijpelijk en duidelijk antwoord kunnen geven.

Als simpele bouwtechneut intrigeert het systeem mij ook,vandaar!

Indien het woord "hulpmotor"een ongewenste term is in deze topic,laat ik hem graag door een betere omschrijving vervangen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Waarom twee slagaders in de placenta?

Beide slagaders en de die ene ader behoren niet tot de moeder, Zowel genetisch als mechanisch gezien horen deze geheel bij het ontwikkelende embryo. In het plaatje van jou link zie je het volgende

Afbeelding

Hier zie je nummer 2 dat de ruimte met bloed van de moeder bevat. Deze zal door middel van diffusie alle benodigde voedingsstoffen afgeven aan de embryo. De embryo zal op zijn beurt alle afvalstoffen aan de moeder afgeven. De slagaders en de ader behoren tot het embryo en deze bloedstroom is dan ook door het embryo geregeld. Het kloppende hart van het embryo zorgt er voor dat bloed door de navelstreng stroomt.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4.502

Re: Waarom twee slagaders in de placenta?

@ WM: Bedankt voor je uitleg!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Waarom twee slagaders in de placenta?

Misschien mis ik iets, maar ik heb niet bepaald het idee dat wordt verduidelijkt wat de functie is van twee slagaders?

(Ookal zijn andere dingen wel weer opgehelderd, daar niet van)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Waarom twee slagaders in de placenta?

Hetzelfde als de functie van 1 slagader alleen met de dubbele capaciteit.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Waarom twee slagaders in de placenta?

Hetzelfde als de functie van 1 slagader alleen met de dubbele capaciteit.
..omdat een (bijv) foetus in verhouding meer moet opnemen dan afgeven?

maar ehm op plaatjes is de ader bijna twee keer zo dik;

die heeft dan toch ook een 'dubbele' capaciteit....

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Waarom twee slagaders in de placenta?

Ik heb het een en ander op internet gelezen,

er staat dat de twee slagaders het "vervolg" zijn van de beenslagaders..

http://www.nvon.nl/biologie/algemeen/embryonale_bloedsomloop

Is dit een mogelijke verklaring..?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Waarom twee slagaders in de placenta?

aminasisic schreef:maar ehm op plaatjes is de ader bijna twee keer zo dik;

die heeft dan toch ook een 'dubbele' capaciteit....
Helemaal correct!
aminasisic schreef:
Ik heb het een en ander op internet gelezen,

er staat dat de twee slagaders het "vervolg" zijn van de beenslagaders..

http://www.nvon.nl/biologie/algemeen/embryonale_bloedsomloop

Is dit een mogelijke verklaring..?

[/quote

Wederom is dit een juiste vaststelling.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer