Overdrachtsfunctie vereenvoudigen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Overdrachtsfunctie vereenvoudigen

Hallo

Ik ben nieuw hier, en weet niet of dit de juiste manier is om dit aan te pakken. Maar ik zit met het volgende probleem



Ik heb een blokschema, en moet van dit blokschema kunnen afleiden dat er een relatie is met een overdrachtsfunctie.

Het blokschema is als volgt.
Blokschema_vraag1.png
Blokschema_vraag1.png (14.03 KiB) 817 keer bekeken
van dit blokschema wordt gegeven de volgende overdrachtsfunctie.
overdrachtsfunctie.png
overdrachtsfunctie.png (4.28 KiB) 813 keer bekeken
Ik heb vanuit het blokschema nu een overdrachtsfunctie opgesteld, maar kan deze echter niet vereenvoudigen. Ik kan dus ook niet controleren of die relatie klopt.

[attachment=7545:Overdrac...okschema.png]

Ik hoop dat iemand mij hier meer duidelijkheid over kan geven.

Met vriendelijke groet,

Patrick
Bijlagen
Overdrachtsfunctie_van_blokschema.png
Overdrachtsfunctie_van_blokschema.png (7.15 KiB) 811 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Overdrachtsfunctie vereenvoudigen

Ze kloppen niet. Ga het nog eens na.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Overdrachtsfunctie vereenvoudigen

Ik heb vanuit het blokschema nu een overdrachtsfunctie opgesteld, maar kan deze echter niet vereenvoudigen. Ik kan dus ook niet controleren of die relatie klopt.
Waarom kun je hem niet vereenvoudigen?

Transfervergelijkingen zijn altijd heel gemakkelijk te vereenvoudigen door enkel heel de tijd teller en noemer van de breuk met hetzelfde getal te vermenigvuldigen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 3

Re: Overdrachtsfunctie vereenvoudigen

Bedankt voor de reacties tot dusver

Wat klopt er niet aan de overdrachtsfunctie ?

De overdrachtsfunctie die ik heb opgesteld, en deze overdrachtsfunctie vergelijken met de gegeven. Of klopt de overdrachtsfunctie die ik heb opgesteld niet met het blokschema.

Het kan zijn dat het namelijk een strikvraag is, ik heb het blokschema gesimuleerd in 20sim, en van dat blokschema door 20sim een overdrachtsfunctie laten genereren.

Deze kwam echter inderdaad niet overeen met de gegeven overdrachtsfunctie.

Ik kan zo niet vinden wat ik verkeerd doe, en weet ook niet waar ik moet beginnen om de overdrachtsfunctie te vereenvoudigen.

met vriendelijke groet,

Patrick

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Overdrachtsfunctie vereenvoudigen

tenbruggencate87 schreef:Wat klopt er niet aan de overdrachtsfunctie ?

De overdrachtsfunctie die ik heb opgesteld, en deze overdrachtsfunctie vergelijken met de gegeven.
Je kan dit zelf nagaan door getallen in te vullen voor de grootheden.

En als je wilt weten hoe je met de letters moet werken moet je dat maar even aangeven.

Berichten: 3

Re: Overdrachtsfunctie vereenvoudigen

Safe schreef:Je kan dit zelf nagaan door getallen in te vullen voor de grootheden.

En als je wilt weten hoe je met de letters moet werken moet je dat maar even aangeven.
Bedankt voor de reactie.

Ik heb voor de grootheden inderdaad getallen ingevuld, en kom op twee verschillende antwoorden. Ik wil ook zeker weten hoe je met letters rekent, kan altijd handig zijn.

Kan ik hier nu uit concluderen dat de gegeven overdrachtsfunctie (zwart) met het blokschema niet klopt. Of heb ik de overdrachtsfunctie verkeerd uit het blokschema gehaald (blauw).?

Ik heb steeds meer het vermoeden dat het een strikvraag is namelijk, omdat het met het simuleren ook niet hetzelfde is. Maar ik moet dit 100% zeker weten voordat ik dat er neer kan zetten. Het kan ook zijn dat ik gewoon ergens een domme fout maak.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Overdrachtsfunctie vereenvoudigen

Je zit hier op een wiskundeforum en voor het blokschema zal je toch naar een natuurkundeforum moeten. Wat niet wil zeggen dat ook hier misschien hulp geboden kan worden.

Reageer