Geologie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 20

Geologie

Kan er iemand mij uitleggen waarom 'de flegreïsche velden' rond solfatara zo vruchtbaar zijn en zoveel grondstoffen bevatten. Je zou toch het omgekeerde verwachten met al die zwaveldampen.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Geologie

Dit onderwerp past beter in aardwetenschappen en is daarom verplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Geologie

De hoofdelementen van kunstmest zijn: stikstof, fosfor, kalium, calcium, zwavel en magnesium. Waarom zou een beetje zwavel in de lucht dan bezwaarlijk zijn? Belangrijker is de metersdiepe vulkanische grond, mineraalrijk en makkelijk eroderend, dus geschikt voor planten. Niet alle vulkaangebieden zijn vruchtbaar, op IJsland zijn er bijvoorbeeld onvruchtbare gebieden door een te hoog fluoridegehalte.

1 2

Berichten: 20

Re: Geologie

OK, maar de planten moeten er toch aan aangepast zijn aan die vulkanische gassen.

Beschermd de soort hardbladige vegetatie zich daar voldoende voor?

Maakt de biotoop zich in Solfatra zich daarom uniek?

Ten tweede: vanwaar komt dat fluoride op Ijsland? Waarom is dat er niet in Solfatara?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Geologie

Hieronymus schreef:OK, maar de planten moeten er toch aan aangepast zijn aan die vulkanische gassen.

Beschermd de soort hardbladige vegetatie zich daar voldoende voor?

Maakt de biotoop zich in Solfatra zich daarom uniek?
Ik ben er wel eens geweest, op de Flegreische Velden. Het is gewoon een leuk parkje in de bebouwde kom. Het parkje zelf is kale bodem, maar binnen een straal van een paar honderd meter begint de vegetatie en nog eens een paar honderd meter verderop beginnen de woonhuizen (zoek Solfatara eens op in Google Earth, de Flegreische velden herken je aan de witte bodem). Het valt wel mee met de stank. En als mensen tegen die zwaveldampen kunnen dan verdragen de meeste planten het ook wel.
Ten tweede: vanwaar komt dat fluoride op Ijsland? Waarom is dat er niet in Solfatara?
Dat hangt af van het magma dat onder de vulkanen zit. Ik ben geen geoloog, ik weet niet welk magma fluoride oplevert.

Berichten: 20

Re: Geologie

Kan je dan iets zeggen over de flora daar of wat de biotoop zo uniek maakt?

Worden daar grondstoffen gedelfd?

Reageer