Springen naar inhoud

Handel egypte-india


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Portus Ostiae

    Portus Ostiae


  • >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2011 - 19:02

Ik heb een vraagje over de handel van Egypte of Egyptische moslims met India, China en Oost-Afrika. Waarom ging men reeds sneller in de woestijn i.p.v. tot aan Suez te gaan en daar pas aan land te gaan? Vervoeren over land is toch 10 maal zo duur als over zee?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Rhiannon

    Rhiannon


  • >1k berichten
  • 2747 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 maart 2011 - 14:04

Uiteraard was ook in het oude Egypte de goedkoopste en snelste manier van vervoer natuurlijk per schip, ondanks de cataracten in de Nijl, de stormen op de Middellandse en de Rode Zee en de kosten van het openhouden van het kanaal tussen de Nijl en de Rode Zee.

Vaak maakte men gebruik van scheepvaartroutes die thans niet meer bekend zijn. Er liggen havens onder het woestijnzand verborgen aan de Rode Zeekust, waarvandaan schepen vertrokken naar EthiopiŽ en SomaliŽ voor ivoor, schildpadschild, medicijnen en slaven. Ook ging men naar de zuidelijke punt van ArabiŽ, voor mirrhe en wierook en inderdaad, ja, ook naar India, maar dan was men afhankelijk van de moessonwinden. De belangrijkste haven was Berenike, zoín 600 mijlen ten zuiden van Suez.

Vanwege het soort tuigage van de schepen, konden zij niet tegen de wind in uitvaren; daarom dicteerde de overheersende windrichting (de moessonwinden) de seizoenen van vertrek- en terugreis. Van oktober tot april waait de wind uit het noordoosten; van mei tot oktober waait hij uit het zuidwesten. Vandaar dat schepen vroeg in het seizoen naar het westen konden varen, een paar maanden moesten wachten en dan terugkeren.

Dit beperkte de handelsbetrekkingen natuurlijk. Als alternatief had men daarom karavaanroutes door de oostelijke en westelijke woestijn. Zo was er bijvoorbeeld de Perzische koninklijke route van Darius I, die waarschijnlijk al in gebruik was in 3500 voor Christus, zoals blijkt uit stukjes houtskool in graven in Hierakonpolis die afkomstig zijn uit Libanon.


Bronnen:
http://www.hvk.org/a...es/0404/24.html
http://nabataea.net/trader.html
http://www.reshafim....ad/egypt/trade/
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

#3

Portus Ostiae

    Portus Ostiae


  • >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2011 - 15:56

http://www.egypt.tra..._egypt_EN_1.gif

De reden waarom men al in Hurghada op dit kaartje aan land ging (of toch ergens in de buurt) i.p.v. door de Gulf of Suez verder te varen, was dat ook door de weersomstandigheden?

#4

Rhiannon

    Rhiannon


  • >1k berichten
  • 2747 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 maart 2011 - 17:19

Men ging zelfs nog veel zuidelijker aan land. Zoals ik al eerder meldde, was Berenike een van de belangrijkste havensteden, gelegen aan de kust ter hoogte van Aswan. Het was maar een vrij korte afstand naar Aswan, vanwaar via de Nijlboten de Nijl werd afgezakt naar de belangrijkste steden van het oude Egypte. En ja, weersomstandigheden, de richting van de moessonwinden e.d. waren van grote invloed. Men kwam bij het schiereiland bij Berenice, een natuurlijke haven in de luwte, uit als men het Arabische schiereiland geklaard had en een tijdje de stroming had gevolgd.
Vergeet niet dat een aantal belangrijke steden in het oude Egypte in boven-Egypte lag en dat het afzakken via de Nijl naar beneden-Egypte een relatief simpele zaak was, vergeleken bij het varen in de Rode Zee. De eerste cataract liet men achter zich omdat men bij het huidige Aswan (dus voorbij de eerste cataract) inscheepte naar Thebe enz.
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures