Springen naar inhoud

Covariantie van populatie naar sample data

• Log in om te kunnen reageren

simple_user

simple_user

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2011 - 14:22

Hallo,

in mijn boek staat het volgende: "We obtain the sample covariance by multiplying the population covariance of 96,24 times the factor LaTeX ."

Dit klopt volgens mij niet, want de LaTeX is niet gelijk aan de LaTeX dus als we dit doen met de vergelijking van de covariantie voor populatie krijgen we dit:

LaTeX
LaTeX

dat is niet gelijk aan dit:
LaTeX

of zie ik nu iets heel doms over het hoofd?

Groetjes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 maart 2011 - 15:30

Je gebruikt in die laatste formule de populatiegemiddelden LaTeX en LaTeX , volgens mij moeten dat de steekproefgemiddelden LaTeX en LaTeX zijn.

Het beetje variantie in die steekproefgemiddelden (die groter wordt naarmate de samplegrootte n kleiner wordt) is waar die factor n/(n-1) vandaan komt (dit is ook de reden dat je bij het uitrekenen van een steekproefvariantie door n-1 deelt in plaats van n).

Exacte gelijkheid is trouwens sowieso niet te garanderen, want dat hangt van je sample (steekproef) af. Wat dat betreft kun je die definitie van "populatievariantie maal n/(n-1)" beter zien als een correcte schatter voor een steekproefvariantie.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

simple_user

simple_user

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2011 - 18:21

Ah dank u wel!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures