De meeste mensen in brussel...

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

De meeste mensen in brussel...

Quote uit een cursus statistiek (doordenkertje staat er), aan het prille begin van de cursus:
De meeste mensen in Brussel hebben meer dan het gemiddelde aantal benen.
Ik veronderstel dat het een ludieke verklaring heeft, maar hebben ze in Brussel dan meer huisdieren dan elders? Zijn de mensen er gemiddeld ouder (stok)? Ik begin me vragen te stellen bij zijn gevoel voor humor ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: De meeste mensen in brussel...

Een verklaring zou kunnen zijn dat er in Brussel relatief minder mensen wonen met een beenamputatie.

Maar een waarschijnlijker verklaring is volgens mij dat het een verschrijving is. In plaats van benen had er banen moeten staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: De meeste mensen in brussel...

De meeste mensen in Brussel hebben meer dan het gemiddelde aantal benen.
Dit geldt niet alleen voor de inwoners Brussel, maar voor bijna iedere groep mensen (behalve een afdeling voor amputatie-patiënten in een ziekenhuis o.i.d.)

Ga maar na: verreweg de meeste mensen hebben 2 benen. Een paar uitzonderingen hebben er 0 of 1, en meer dan 2 benen lijkt me uitgesloten (of in ieder geval nog veel onwaarschijnlijker dan 0 of 1 been). Ddus het gemiddelde is iets van 1.99nogwat, ergo: de meeste mensen hebben meer dan het gemiddeld aantal benen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: De meeste mensen in brussel...

Er zijn veel meer mensen in Brussel met één of nul benen dan dat er mensen zijn met drie of meer benen. De meeste mensen in Brussel hebben twee benen. De meeste mensen in Brussel hebben dus een meer dan gemiddeld aantal benen. Dat gemiddelde ligt dan bv op 1,99. Significantie wordt dan wel genegeerd.

edit: te laat zie ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: De meeste mensen in brussel...

Volgens mij:

Alle mensen met twee benen hebben meer dan het gemiddelde aantal benen, aangezien het gemiddelde aantal net iets kleiner is dan 2.

Dit soort dingen krijg je met discrete grootheden. Hierdoor is het gemiddelde niet altijd een element van die grootheid. En kan je dus hebben dat praktisch 100% van de populatie boven het gemiddelde zit.

Als er 1 persoon is met 1 been, dan hebben alle andere mensen meer benen dan gemiddeld.

EDIT: nog meer te laat
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: De meeste mensen in brussel...

Dat lijkt inderdaad aannemelijk ;) De toevoeging in Brussel zette me op het verkeerde pad.

Bedankt allemaal!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer