Schoolartsensysteem belgië

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Schoolartsensysteem belgi

Hallo allemaal!

Voor o.a. mijn PWS ben ik benieuwd of er een schoolartsensysteem in België bestaat en of deze vergelijkbaar is met het systeem in Nederland. Dit om te kijken of een bepaalde aandoening, genaamd trechterborst ( pectus excavatum), op jongere leeftijd kan worden ontdekt.

Zijn er hier forumdeelnemers uit België of anderen die mij kunnen vertellen hoe dit schoolartsensysteem in België in elkaar zit?

Hieronder een aantal vragen over het systeem;

1.) Moe(s)t jij jezelf aanmelden of krijgt iedereen een oproep voor een afspraak bij de schoolarts?

2.) Als het antwoord bij de vorige vraag een oproep is; is het dan ook verplicht om de schoolarts te bezoeken of alleen als ouders toestemming geven?

3.) In welke klassen van het basis- en middelbaaronderwijs brengt men een bezoek aan de schoolarts?

( In Nederland kun je altijd een afspraak maken met de schoolarts, maar in verschillende klassen krijg je een oproep, in welke klassen in België krijg je een dergelijke oproep ( mits er sprake is van een oproep, zie vraag 1)?)

4.) Wat zijn de aandachtsgebieden van de schoolartsen? ( Bijvoorbeel gehoortest, psychologische testen e.d.)

5.) Hoeveel tijd neemt een gemiddeld gesprek in beslag?

Ben jijzelf in het bezit van een trechterborst en zou je wel willen meewerken in het onderzoek door een speciale vragenlijst in te vullen? Stuur mij een berichtje, dan krijg je de link naar de onderzoekssite toegestuurd! Als je liever anoniem wilt blijven tik je op google gewoon pectus excavatum onderzoek in!

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen!

Groetjes Pectus
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Schoolartsensysteem belgi

Bij ons is er een medisch schooltoezicht vanuit het
1.) Moe(s)t jij jezelf aanmelden of krijgt iedereen een oproep voor een afspraak bij de schoolarts?
Je gaat er normaalgezien met de volledige klas/graad naartoe tijdens de lesuren, en iedereen gaat 1 voor 1 binnen.
2.) Als het antwoord bij de vorige vraag een oproep is; is het dan ook verplicht om de schoolarts te bezoeken of alleen als ouders toestemming geven?
De ouders moeten toestemming geven, dacht ik. Bronnetje: http://www.scholenfamilie.be/index.php?opt...&Itemid=300

Dat is wat ik ervan weet. Maar met die trefwoorden kun je vast ook weer verder?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Schoolartsensysteem belgi

De ouders moeten toestemming geven, dacht ik. Bronnetje: http://www.scholenfamilie.be/index.php?opt...&Itemid=300
Het medisch onderzoek door het CLB is wel degelijk wettelijk verplicht. Er is dus geen toestemming van de ouders nodig. Wél is het zo dat ouders verzet kunnen aantekenen. In dit geval kan dan voorgesteld worden dat een andere CLB-arts het medisch onderzoek uitvoert, ofwel een ander CLB, of anders eventueel de huisarts. Deze moeten dan een aantal zaken nakijken (wettelijk vastgelegd) en deze gegevens bezorgen aan het CLB die normaal instaat voor die leerling.

Misschien kan je even kijken op de officiële overkoepelende website van alle CLB's: VCLB?

En een onderdeeltje van die site gaat ook in op het medisch onderzoek: http://www.vclb-koepel.be/index.php?ID=29082&

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Schoolartsensysteem belgi

Ik zal ze binnenkort nog eens helemaal doorspitten, maar kan nu al zien dat het systeem in België niet veel verschilt van het systeem in Nederland! Hartstikke bedankt voor jullie links! ;)

Mochten anderen nog wat willen toevoegen, dan hoor ik dat graag!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer