Groei schimmels op kaas

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Groei schimmels op kaas

Hey allemaal,

Ik voor het vak biologie een onderzoek moeten doen naar schimmels. Ik heb gekozen voor de schimmels die op kazen kunnen groeien. Ik heb hierbij schimmels "gekweekt" door een wat jonge kaas te verdelen over 4 petrischaaltjes met agar. Na drie dagen was het resultaat al zichtbaar, om de stukjes kaas heen had zich een soort witte substantie gevormd. Hier moet ik vervolgens een verslag over maken. Ik heb echter een paar vragen. Om welk geslacht schimmel gaat het? Hoe zijn deze schimmels uberhaupt rond de kaas gekomen? En hoe planten deze schimmels zich dan voort?

Het zijn nogal wat vragen, maar ik hoop toch dat jullie op zoveel mogelijk vragen een juist antwoord kunnen geven.

Bij voorbaat dank,

P.S. mijn eerste bericht hier (A)

Berichten: 4.502

Re: Groei schimmels op kaas

Bij Rochefort (geen witte ommanteling,doch groene "klonten") wordt oa. penicillium gebruikt;meer bijdrage kan ik niet leveren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Groei schimmels op kaas

Bij Rochefort (geen witte ommanteling,doch groene "klonten") wordt oa. penicillium gebruikt;meer bijdrage kan ik niet leveren.


Ik neem aan dat dit dezelfde soort penicilline is die in antibiotica wordt gebruikt? Eigenlijk heb je dus meer kans op resistentie voor antibiotica als je veel Rochefort eet?! Waarom rennen die Fransen dan altijd zo snel mogelijk naar de pharmacie? ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 4

Re: Groei schimmels op kaas

Ik neem aan dat dit dezelfde soort penicilline is die in antibiotica wordt gebruikt? Eigenlijk heb je dus meer kans op resistentie voor antibiotica als je veel Rochefort eet?! Waarom rennen die Fransen dan altijd zo snel mogelijk naar de pharmacie? ;)
Kleine kans gezien het geslacht Penicillium uit veel meer soorten bestaat dan alleen Penicillium Notatum (wat antibiotica produceert).

Overigens is je bericht niet echt een zinvolle toevoeging gezien het feit dat het niets te maken heeft met mijn vragen(A)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Groei schimmels op kaas

roflzor schreef:Kleine kans gezien het geslacht Penicillium uit veel meer soorten bestaat dan alleen Penicillium Notatum (wat antibiotica produceert).

Overigens is je bericht niet echt een zinvol gezien het feit dat het niets te maken heeft met mijn vragen(A)
Ja dat weet ik roflzor! Maar als ik alleen voor die kleine vraag weer een nieuwe topic moet openen zou men hier denk ik tevredener zijn als men af en toe gewoon een korte vraag tussendoor kan beantwoorden, zoals jij ook hebt gedaan.

Bedankt voor je antwoord, ik kan jouw vragen helaas niet beantwoorden dus hoop dat iemand jou daar mee kan helpen!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 4

Re: Groei schimmels op kaas

Pectus schreef:Ja dat weet ik roflzor! Maar als ik alleen voor die kleine vraag weer een nieuwe topic moet openen zou men hier denk ik tevredener zijn als men af en toe gewoon een korte vraag tussendoor kan beantwoorden, zoals jij ook hebt gedaan.

Bedankt voor je antwoord, ik kan jouw vragen helaas niet beantwoorden dus hoop dat iemand jou daar mee kan helpen!
Sorry, je hebt gelijk, beetje egoistisch van me (newbie!). Tenminste iemand blij met een antwoord vandaagXD

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Groei schimmels op kaas

'een witte schimmel' is niet voldoende om deze te kunnen definieren. Schimmelkazen krijgen injecties van specifieke schimmelsoorten, dit is in jou geval niet zo. Overal komen schimmelsporen voor, ook in de lucht. Zodoende zijn deze op jou kaas terecht gekomen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4

Re: Groei schimmels op kaas

'een witte schimmel' is niet voldoende om deze te kunnen definieren. Schimmelkazen krijgen injecties van specifieke schimmelsoorten, dit is in jou geval niet zo. Overal komen schimmelsporen voor, ook in de lucht. Zodoende zijn deze op jou kaas terecht gekomen.
Dankje ! ;)

Reageer