Goedgelovige ongewenste vader

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Goedgelovige ongewenste vader

Hallo,

even een heel stom maar waar verhaal.

Een "eens"vriendin zat met een kinderwens maar kon met haar toenmalige partner geen kinderen krijgen.

Na veel gepraat en een avond waar we elkaar even in de armen zijn gevallen en dus een scheve schaats gereden hebben ten opzichte van onze partner hebben we sex gehad.

Sex met de bedoeling om een kind te verwekken die ze zo graag wou.

Dit op enkele voorwaarden:

Ik zou nooit vernoemd worden, Ik zou er nooit voor moeten opdraaien, mijn echtgenote, familie en onze vrienden zouden hier ook nooit iets van mogen weten.

Een jaar later heeft zij haar kind, heeft haar toenmalige partner haar de rug toegekeerd en verkeerd ze in allerhande problemen.

Ondertussen heeft ze een advocaat onder de arm genomen en zit ze mij te bedreigen tot het betalen alimentatie.

Alles wat voordien mooi was afgesproken is vergeten, als ik niet in ga op haar wensen dan zal ze alles bekend maken en me voor de rechter sleuren.

Ik vraag geen medelijden en weet dat het eigen schuld dikke bult is....maar het is allemaal met goede bedoelingen begonnen en nu dreig ik mijn gezin te verliezen als dit (en dat zal het ooit wel) bekend word.

Heeft iemand hier ervaring mee?? Kan iemand tips geven??

Thx

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Goedgelovige ongewenste vader

pechvogel schreef:even een heel stom maar waar verhaal.

Kan iemand tips geven??
Hier zijn geen tips voor, en dit valt ook niet meer onder de categorie "pechvogel".

Juridisch sta jij nergens. Zelfs wanneer deze afspraak op papier zou gestaan hebben (en het dus niet woord tegen woord zou zijn) kan jouw ex-vriendin alimentatie eisen, waarbij bij ontkenning jouwerzijds, zij een vaderschapstest kan vorderen via de rechtbank.

Op dat ogenblik wordt jij JURIDISCH vader, wat totaal onafhankelijk is van gelijk welke erkenning of weigering tot erkenning van jouw kant.

De wetgever benadert dit vanuit het belang van het kind.

En iets waar jij blijkbaar nog niet bij stilgestaan hebt: dit heeft ook direct gevolgen op het erfrecht.

Dit betekent dus niet alleen een belasting op je leefgeld (alimentatie), maar ook op het erfdeel van je familieleden/kinderen.

Mijn advies, aangezien de privézaken hier niet thuishoren: zoek psychologische begeleiding, je zal het nodig hebben, en je kan ook een advocaat inschakelen, maar in wezen heeft die geen juridisch been om op te staan, en kan die je alleen begeleiden in functie van strategie.

De wet laat hier geen mogelijkheid om als pseudo-zaaddonor een zijweg in te slaan (dit veronderstelt kunstmatige bevruchting). Een verwekker (de wet maakt hier duidelijk onderscheid) is per definitie juridisch vader (tenzij door anderen geadopteerd).

Volgens mij ben jij hier 100% afhankelijk van de goodwill (wil ik verder niets over weten) van je ex-vriendin, en dit niet doorspreken met je partner, buiten wat ik hier verder van zou vinden, betekent verder dat je jezelf in een permanent chanteerbare situatie manoeuvreert.

Om een idee te geven:

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3624
Alimentatieplicht

Niet voor niets wordt over een kinderalimentatieplicht gesproken. De verplichting tot het betalen van alimentatie aan je kind is gebaseerd op het ouderschap. Ben je ouder en woont je kind niet bij jou, dan betaal je aan de verzorgende ouder kinderalimentatie. Het meest sprekende voorbeeld hiervan is de prostituee die zwanger werd van een klant. De klant diende gewoon kinderalimentatie te betalen omdat hij de vader was van het kind. Ook vaders die hun kind niet erkend hebben, zijn dus verplicht alimentatie te betalen.
Die vader betaalde echt geen prostituee om een kind aan dit avontuurtje over te houden. Condooms kunnen echt een bredere functie hebben dan ziekte-preventie.
Eric

Reageer