Springen naar inhoud

Testosteron

• Log in om te kunnen reageren

benq

benq

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2011 - 19:22

Dit is mijn eerste post, ik hoop dat hij hier juist staat.

Ik zit met een vraag die ze op verschillende forums niet kunnen oplossen, daarom dat ik het hier eens kom proberen omdat er hier precies wel wat knowhow rondloopt op het forum ;)

Ik weet niet zeker hoe ik de vraag het juist kan uitleggen, maar ik doe mijn best:
Stel dat je door een ziekte onvoldoende testosteron aanmaakt. Je moet medicatie ervoor innemen en je zit na een tijdje aftasten op de juiste hoeveelheid.

Je begint echter te sporten en verwacht dus meer testosteron nodig te hebben, aangezien je lichaam dit niet voldoende aanmaakt weet je dus dat je met een tekort komt te zitten. Je weet alleen niet hoe groot het tekort gaat zijn (dat zal afhangen van het lichaam). Met het oog op een bloedtest om te controleren hoeveel er te kort is: Wanneer kan je zo'n test dan best doen? Met andere woorden, vanaf wanneer "reageren" de bloedwaarden in het lichaam (=met name testosteron) op de zwaardere inspanning? Over hoeveel uren/dagen/weken hebben we het dan?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

benq

benq

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2011 - 19:29

Ik probeer het dus uit te leggen aan de hand van een voorbeeld. Anders zou ik het nooit uitgelegd krijgen ;)

Gelukkoos

Gelukkoos

• >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2011 - 09:44

Bedoel je dat je een handikap hebt betreffende testoteronaanmaak, en dat je kunstmatig testoteron wilt innemen zonder dat het als doping wordt ge´dentificeerd.
Zou je beter dan niet eens navragen of je in zulks een geval wel aan (top)sport mag doen ?

Vorm & Ruimte // Vormgeving & Ruimtecreatie // Eigen vormgeving & Eigen ruimtecreatie

Gelukkoos

Gelukkoos

• >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2011 - 10:53

Ik heb als leek in dit onderwerp, je vraag nogmaals gelezen.
Ik denk dat je antwoord vaktermen zijn voor een endocrinoloog.

Vorm & Ruimte // Vormgeving & Ruimtecreatie // Eigen vormgeving & Eigen ruimtecreatie

Elke

Elke

• >250 berichten
  • 402 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2011 - 22:07

Bedoel je dat je een handikap hebt betreffende testoteronaanmaak, en dat je kunstmatig testoteron wilt innemen zonder dat het als doping wordt ge´dentificeerd.
Zou je beter dan niet eens navragen of je in zulks een geval wel aan (top)sport mag doen ?

Zware inspanning is niet per definitie topsport volgens mij. Volgens mij zijn er een heleboel mensen die fanatiek sporten, die dus wel eens een zware inspanning levern, maar die niet echt gebonden zijn aan de dopingregels, zeker als ze geen competitie bedrijven.

Verder kan ik overigens niet echt een mooi onderbouwd antwoord geven op de vraag... sorry

Veranderd door Elke, 12 maart 2011 - 22:08

Destiny is but a word created by man to accept reality

benq

benq

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2011 - 11:13

Bedankt voor de tijd die jullie genomen hebben om mijn post te lezen en voor een antwoord te zorgen.

Ik ben niet vanplan om topsport te doen. Persoonlijk probeer ik enkel te bekijken welke effecten inspanningen hebben op mijn lichaam (wegens een ongeval in het verleden). Better safe than sorry ;)

Wimpie44

Wimpie44

• >250 berichten
  • 429 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2011 - 09:55

Als je gaat sporten gaat het lichaam zelf meer testosteron aanmaken. Als je testosteron toevoegt aan het lichaam, gaat het lichaam zelf minder testosteron aanmaken..... Dus als de testosteron waarde omhoog moet, dan kan juist sporten ertoe bijdragen.

Er zijn ziektes, bijv. prostaat kanker, waarbij men hormoontherapie toepast om de testosteron waarde juist omlaag te krijgen. Ook worden de zaadballen wel verwijderd (hetzelfde effect). Dat is bij behandelingen waarbij de prostaat verwijderd is, of als de PK al zo ver ontwikkeld is, dat een genezende behandeling niet meer nodig is. Ook voor een genezende behandeling worden vooraf wel hormonen gegeven om de testosteron waarde te verlagen. Op die manier probeert men de aanmaak van tumor cellen te remmen waardoor het verloop van de PK gerekt kan worden.

Ik weet niet wat het effect van sport op het verloop van bijvoorbeeld prostaat kanker zou kunnen hebben. Ik heb daar in de literatuur niets over kunnen vinden. Enerzijds geeft men medicatie om de testoronspiegel omlaag te brengen, maar door sportieve inspanning gaat die juist omhoog. Het effect van medicatie om te verlagen en sport dat verhoogt in zo'n voorbeeld situatie is, me niet bekend.

Bij castratie of medicinale hormoon productie blokkade werkt sportieve inspanning de hormoon blokkade niet tegen.

Als er sprake is van hormoon blokkerende werking dan wel castratie, dan heeft sporten geen effect op het verhogen van de testosteron spiegel.

Als er sprake is van te weinig testosteron, dan zal toediening van testosteron tot gevolg hebben dat het lichaam zelf nog minder testosteron zal aanmaken.

Als testosteron door het lichaam wordt aangemaakt, dan kan sporten de testosteron spiegel verhogen.
Het is eenvoudig na te gaan, of het lichaam door sporten meer testosteron aanmaakt.
Sporten is dan een goed medicijn.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2011 - 08:33

Sporten zal bij mensen die hormoontherapie krijgen niet leiden tot verhoging van de testosteronspiegels omdat je ingrijpt op de hypothalamus-hypofyse-testis as. LH-RH antagonisten binden de hypofyse zodat LH-RH niet meer kan binden en de hypofyse geen LH meer uitscheidt. Ergo, geen LH-gereguleerde testosteronafgifte, ook niet bij sporten.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures