Dna

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Dna

Dit zijn een paar vragen in onze oefentoets van anatomie, maar de antwoorden staan er niet bij en omdat ik op het VWO nooit biologie heb gehad, snap ik er niks van.. Wie kan mij de antwoorden geven en toelichten? Alvast bedankt! ;)

1. Een stukje DNA heeft de volgende volgorde: TAC - CGT - GTC - CAA - ATT

a. Schrijf de nucleotidenvolgorde op van het bijbehorende mRNA

b. Schrijf de aminozurenvolgorde op van het bijbehorende eiwit


Stel, de laatste T verandert door mutatie in een C



c. Wat is de aminozurenvolgorde van het bijbehorende eiwit?


PS: wat zijn nucleiotiden??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Dna

WSF is geen antwoordenmachine; er wordt ook inzet verwacht van de vraagsteller.



Wat heb je zelf dus al gevonden en waar kom je niet uit? Als je dit tijdens een toets kan krijgen, dan moet het of mondeling zijn uitgelegd of in je boek staan.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 4

Re: Dna

Het is niet uitgelegd, omdat er van uitgegaan wordt dat je dit ooit op de middelbare hebt gehad. Ja dat heb ik ook, 4 jaar geleden in de derde.

Ik snap niet hoe je die volgorde kan achterhalen? En waarom er verschil zit tussen antw a en b.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Dna

PS: wat zijn nucleiotiden??
Nucleotiden kun je zien als bouwsteentjes van DNA en ook het RNA. DNA is opgebouwd uit een hele hoop kleinere moleculen, dit zijn de nucleotiden. Deze bestaan voornamelijk uit een fosfaat, suiker en één base ( in dit geval: Adenine, Thymine, Guanine of Cytosine)... er bestaan dus vier soorten nucleotiden: hierover is vrij veel te vinden op internet of in een Binas!

Wellicht kun je je hier wat meer in verdiepen: http://www.bioplek.org/4ath/4athstw5%20eiw...stw4.5_dna.html en http://www.ziekdoorvoeding.nl/watisdna.php
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Dna

Ik zou eerst hier eerst even kijken ;)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4

Re: Dna

Ik zou eerst hier eerst even kijken ;)
dankje! en daar heb ik al gekeken en heb alles goed doorgelezen, mara ik snap nog steeds niet hoe je zo'n ding kan aflezen.. ik heb daar NOOIT les in gekregen!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Dna

mara ik snap nog steeds niet hoe je zo'n ding kan aflezen..
Wat voor een ding?

Lang verhaal kort:

DNA kent een ruggengraat voor de stevigheid: de zogenaamde backbone en die bestaat uit ribose (een suiker en wel dé-oxy ribose om precies te zijn, de D in DNA).

Aan die deoxyribose hangt een base vast, ookwel stikstofbase, en dat is één van de vier letters A C G T.

De base met zijn stuk van de backbone (een molecuul deoxyribose) heet een nucleotide.

Drie nucleotiden achter elkaar heet een codon.

(hint: als je meer info zoekt dan in de NL wiki staat, ga dan naar de Engelse)

Geef aub duidelijk aan: wat snap je niet?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer