Xde machtswortel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 60

Xde machtswortel

hoi!

ik vroeg me iets af terwijl ik oefeningen maakte

het idee achter de vierkantswortel van x is gewoon twee getallen zoeken die na vermenigvuldigen x als resultaat hebben

nu wat is het idee achter de 3de machtswortel bvb?

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Xde machtswortel

thaha schreef:het idee achter de vierkantswortel van x is gewoon twee getallen zoeken die na vermenigvuldigen x als resultaat hebben

nu wat is het idee achter de 3de machtswortel bvb?
Op analoge wijze: na 3 keer vermenigvuldigen zodat je x bekomt... Of is dat niet wat je bedoelt?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 60

Re: Xde machtswortel

Op analoge wijze: na 3 keer vermenigvuldigen zodat je x bekomt... Of is dat niet wat je bedoelt?
euh ja sorry je hebt gelijk, dat was ook wat ik dacht maar ik had het eens ingetoetst op mijn rekenmachine en ik kwam het niet uit, moraal van het verhaal: altijd twee keer berekenen xD

mijn excuses

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Xde machtswortel

het idee achter de vierkantswortel van x is gewoon twee getallen zoeken die na vermenigvuldigen x als resultaat hebben
Niet helemaal, het moeten namelijk twee identieke getallen zijn, die na vermeningvuldigen x als resultaat hebben. Voor een derdemachts wortel geldt dan dat je driemaal datzelfde getal moet vermeningvuldigen met elkaar.

Ter illustratie:
\(2^2 = 2 \cdot 2 = 4\)
en dus
\(\sqrt{4} = 2\)
\(3^2 = 3 \cdot 3 = 9\)
en dus
\(\sqrt{9} = 3\)
\(4^2 = 4 \cdot 4 = 16\)
en dus
\(\sqrt{16} = 4\)
De vierkantswortel kan je eigenlijk ook de tweedemachtswortel noemen. Voor de derdemachtswortel geldt dan:
\(2^3 = 2 \cdot 2 \cdot 2 = 8\)
en dus
\(\sqrt[3]{8} = 2\)
\(3^3 = 3 \cdot 3 \cdot 3 = 27\)
en dus
\(\sqrt[3]{27} = 3\)
\(4^3 = 4 \cdot 4 \cdot 4 = 64\)
en dus
\(\sqrt[3]{64} = 4\)
Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Xde machtswortel

Geen probleem ;) . Sowieso kan een rekenmachine wel afrondingsfouten geven in theorie, maar het volgt ook gewoon uit het feit dat (bijv):
\(3 = (\sqrt[3]{3})^3 = (\sqrt[3]{3}) \cdot (\sqrt[3]{3}) \cdot (\sqrt[3]{3})\)
.

EDIT Denis was me dus voor (met een veel uitgebreidere uitleg zelfs ;) ).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer