[statica]

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4.502

[statica]

In de afgelopen jaren is er wat gerommeld met het gebruik van kilo's wegens uitgeoefende kracht en werd er oa. kg-kracht ingevoerd (met naar ik meen nog wat mutaties) en sinds enkele decennia het begrip Newton.

Het begrip kg werd omgeturnd naar 9.81 N en al die wijzigingen in de leermethoden hebben in de aanvangsjaren veel problemen opgeleverd.

Ik vraag me af wat de verbetering door het gebruik van Newtons ipv kilo's is geweest voor de statica op Aarde en vraag me af of een student bijv. het begrip gronddruk van 0.4 Mpascal beter begrijpt dan 4 kg/cm2.

Mogelijk is er verduidelijking bij de kinematica opgetreden?

Dat voor de ruimtevaart de invoering van Newton wegens het ondervinden en rekening houden met de zwaartekracht van de Aarde en andere planeten, een noodzaak was/zou zijn,is te begrijpen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [statica]

Even een correctie: het is niet de kilogram die gelijk gesteld wordt aan 9,81 N, maar de kilogramkracht (kgf), die per definitie de kracht voorstelt die als gevolg van de zwaartekracht op een massa van 1 kg wordt uitgeoefend.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 4.502

Re: [statica]

Mijn eerste en tweede alineas geven al aan dat de kilos van de jaren 50 en 60 via gemelde mutatie naar kgf werd omgeturnd naar Newton,dus de correctie was niet nodig,Maar geen probleem verder.

Ik ben nieuwsgierig naar de verbetering voor de statica;de vraag blijft hetzelfde in de topic.

Berichten: 4.502

Re: [statica]

Nu nog even naar de historie:

Mr Isaac Newton was iemand uit de 17e of 18e eeuw en toen bestond er nog geen metriek stelsel voor zover ik weet,In Vlaanderen bijv.werd er gemeten met duimen,voeten en roeden ,in verdere delen van west Europa zaten daar varianten in.

In Engeland werkte men met inches,feet,yards,etc en wat gewichten betreft met oa.pounds.

Wij werken nu met bijv 9.81m/sec^2 als versnelling van de zwaartekracht op onze breedtegraad van ca.520,maar Isaac zal wel met andere getallen uit de bus zijn gekomen en wel met globaal 10.728 yds/sec2 .

De nu bij ons gangbare Nm zal dan ook in pounds.yard zijn uitgedrukt met een beetje complexe omrekening naar het metrieke stelsel.

Hoe werkt men nu in de United Kingdom met krachtmomenten (Nm),terwijl dat daar in het begin van de 20e eeuw en nog tot begin WO II in ton-feet en ton -inches en lbs-feet ed. werd uitgedrukt,terwijl wij al lang metriek dachten en werkten met de eenvoudige kilogram.meter.

Reageer