Natuurkunde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Natuurkunde

hallo , de laatste tijd raak ik steeds meer gefascineerd door natuurkunde (magnetisme ,elektro, etc..)en wiskunde

alleen de probleem is dat ik totaal geen basis heb in natuurkunde en heel weinig in wiskunde

kan iemand mij helpen met advies (boeken, internetsites, cursussen etc), wat ik het beste kan doen om de basis hierin te studeren???

bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Natuurkunde

Afhankelijk van je beginniveau (niet hoog volgens jou) misschien maar eens een setje middelbareschoolboeken op de kop zien te tikken? Voor natuurkunde is Systematische Natuurkunde geen slechte keus voor "zelfstudie".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 316

Re: Natuurkunde

Het ligt er maar aan wat je "geen basis" noemt. ;) Wat is volgens jou het moeilijkste wat je beheerst in de wis- en natuurkunde? Is Engels een probleem?

Als je een beetje gevoel hebt voor wis- en natuurkunde en Engels, kun je Essential University Physics (volume 1 & 2) van Richard Wolfson eens proberen. Het boek klinkt moeilijker dan het eigenlijk is vind ik zelf. ;) Hierin wordt een stevige basis voor de natuurkunde gelegd, en de gebruikte wiskundige technieken (integreren, differentieren, etc.) worden uitgelegd. Je zou de boeken eigenlijk eens moeten lenen en dan gewoon de eerste hoofdstukken eens doorlezen en de rekenvoorbeelden bekijken, dan kun je zien of je dit niveau kunt handhaven. En anders schakel je inderdaad een tandje lager door bijv. Systematische Natuurkunde te lezen.

Voor wiskunde is een boek van Jan van de Craats wel aan te raden. Weet je echt helemaal niks over wiskunde, dan kun je beginnen met het boek Basisboek Rekenen. Anders kun je direct door met het Basisboek Wiskunde en vervolgens het Vervolgboek Wiskunde. Bekijk de links eens voor de inhoudsopgaves. Aan de hand daarvan kun je voor jezelf nagaan wat je ervan af weet.

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Natuurkunde

Dat basisboek wiskunde is een echte aanrader! Van een tabula rasa beginnen en eindigen met een zeer stevige basis!

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Berichten: 4.502

Re: Natuurkunde

De gratis minicursus(mv=sen?) op dit forum van de desbetreffende deskundigen,oa.Maestro Jan, lijken me voor de TS heel raadzaam,zijn ook nog gratis en de uitleg is altijd zeer duidelijk.

Leerboeken zijn commercieele dingen die worden gevuld met vaak overtollige teksten om het boekwerk prijzig te maken en de kunde van uitleg door de schrijver blinkt niet altijd uit.

Dus als de TS hiermee begint,kan die van veel basiswetenschap kennis nemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Natuurkunde

Ik vind zelf dat je het beste de middelbare schoolboeken kan gebruiken, en als je er dan soms niet uitkomt gewoon hier op wetenschapsforum posten!

Dan kom je echt een heel eind, voor natuurkunde kan je even kijken wat ze op het bosswell instituut aanraden dat zijn meestal boeken met een laag instap niveau (zeg, VWO 3-4) Als je dus HAVO hebt gedaan moet dat een goed instap niveau zijn.

Reageer