Springen naar inhoud

Vergelijking


  • Log in om te kunnen reageren

#1

thaha

    thaha


  • >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2011 - 00:21

hoi!

onze leerkracht slaat soms een stap te veel over in de lessen, hier heb ik het dus weer zitten met een vergelijking,

ik snap niet hoe ze van de ene vergelijking naar de andere gaat:

y * 1/2 + 2 * 1/y = 5/2
y^2 + 4 = 5y

Het ziet er niet moeilijk uit, maar ik heb vanalles geprobeerd en ik krijg het maar niet, ik zie het gewoon niet denk ik.

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Puntje

    Puntje


  • >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2011 - 00:38

Je hebt dus:

LaTeX

Even net wat anders opschrijven:

LaTeX

Noemer gelijknamig maken:

LaTeX

Korter opschrijven:

LaTeX

"Kruisproduct" nemen:

LaTeX

Vereenvoudigen door door 2 te delen aan beide kanten:

LaTeX

Kun je dit volgen? ;) Geef anders even aan waar het misgaat.

Veranderd door Puntje, 07 maart 2011 - 00:40


#3

thaha

    thaha


  • >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2011 - 01:08

Ik zat vast bij het gelijkmaken van de noemer. Ik had eigenlijk niet door dat dat ook met een onbekende kon.

Hartelijk bedankt!

#4

HosteDenis

    HosteDenis


  • >250 berichten
  • 689 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2011 - 02:43

Je hebt dus:

LaTeX



Even net wat anders opschrijven:

LaTeX

Noemer gelijknamig maken:

LaTeX

Korter opschrijven:

LaTeX

"Kruisproduct" nemen:

LaTeX

Vereenvoudigen door door 2 te delen aan beide kanten:

LaTeX

Kun je dit volgen? ;) Geef anders even aan waar het misgaat.


Dat zijn wel een hele hoop stappen om van die ene naar die andere vergelijking te gaan. Dit deed je nu waarschijnlijk om duidelijk te maken dat die twee vergelijkingen aan elkaar gelijk zijn, maar als hij nogmaals een soortgelijke oefening wil oplossen moet hij wel heel wat stappen doorlopen.

Waarschijnlijk wou de leerkracht vooral die y weg uit de noemer van die ene term, en daarvoor kan je links en rechts met y vermenigvuldigen:

LaTeX wordt LaTeX

Je kan ook met 2y vermenigvuldigen als je meteen ook alle breuken uit de vergelijking weg wil, wat je leraar waarschijnlijk wou doen:

LaTeX wordt LaTeX


Denis

Veranderd door HosteDenis, 07 maart 2011 - 02:44

"Her face shown like the sun that I strived to reach."

#5

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 07 maart 2011 - 13:59

En deze,waarbij je de plaatsen ziet waar de kromme de rechte snijdt:

http://www.wolframal...2...amp;x=6&y=8

ofwel zelf de vergelijking oplossen met de bekende vierkantsvergelijking.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures