Doppler-effect meten met coach

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Doppler-effect meten met coach

Hallo!

Voor mijn natuurkunde EXO moet ik een onderzoek doen aan het dopplereffect.

Ik heb inmiddels een opstelling gebouwd bestaande uit een toongenerator en een geluidssensor die is bevestigd aan een slinger en is aangesloten op Coach. Nu is het probleem dat coach Volt meet en geen frequentie kan meten. Kan ik Coach op een of andere manier vertellen met behulp van de golflengte de frequentie te berekenen? Zo nee, hoe kan ik dan de frequentie herleiden zonder bij elk van de honderden golven het met de hand op te moeten meten en berekenen?

Ik gebruik Coach 5.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Doppler-effect meten met coach

...//... en op comeniuslyceum.nl > onderwijs > vakken > natuurkunde is een korte handleiding bij het programma Coach beschikbaar.
Ik weet niet of daar nog iets te vinden is?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Doppler-effect meten met coach

Kan ik Coach op een of andere manier vertellen met behulp van de golflengte de frequentie te berekenen? Zo nee, hoe kan ik dan de frequentie herleiden zonder bij elk van de honderden golven het met de hand op te moeten meten en berekenen?
Dat hangt ervan af. Wat meet die sensor? Meet die de sterkte of de golflengte/frequentie van het geluid?

Als hij de frequentie meet dan kan je een experiment doen om het verband tussen de frequentie en de corresponderende spanning te achterhalen: meet de spanning bij een aantal gekende frequenties en kijk dan wat voor verband je hebt in de spanning, lineair zou leuk zijn ;)

Reageer