Levercel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Levercel

Hallo allemaal!

Tijdens de biologieles kwam er een afbeelding van een levercel aan bod; (zie bijlage: waarbij ik me afvroeg wat onderdeel 13 precies is. Docent kon hier helaas geen antwoord op geven en kon ook geen site vinden waar duidelijk wordt gemaakt welk getal wat voorstelt.

Ik vermoed dat onderdeel 13 in verbinding staat met onderdeel 12...waarvan ik denk dat dat een galcapillair is. En ik heb het idee dat het een soort poortje moet voorstellen. Daarnaast vraag ik me dan af wat de functie is van deze zwarte bolletjes? Wellicht voor het reguleren van de hoeveelheid gal wat doorstroomt naar een intralobulaire galgang?!

Oja, volgens de regels even aangeven welk nieveau: 5 VWO

Hoop dat iemand het wil uitleggen! ;)
Bijlagen
emcell.jpg
emcell.jpg (133.19 KiB) 251 keer bekeken
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Levercel

Ben inmiddels een begrip rijker: nummer 13 is een zogenaamde desmosoom...

http://www.betavak.nl/biologie/uitscheiding.htm

Nu heb ik even opgezocht wat dit precies betekent, en heb nog vragen over deze desmosoom;

Op wikipedia wordt er het volgende beweert over een desmosoom:

Een desmosoom is een structuur in de celmembraan van dieren die er voor zorgt dat cellen aan elkaar kunnen hechten. http://nl.wikipedia.org/wiki/Desmosoom

Uit wat voor materiaal bestaat een desmosoom? Hoe zit deze demosoom precies in elkaar, moet ik het me voorstellen als een soort steeltje met twee knijpertjes aan de zijkanten, of bezit het een soort zuigkracht? Waardoor wordt deze desmosoom gevoed/bestuurd? Hoe worden ze vervangen, dus wat zorgt er voor dat er weer nieuwe desmosomen ontstaan en waar en wanneer worden ze afgebroken?

Onderdeel 12 is een galkanaal: wat voegt het desmosoom nu werkelijk toe in de eerder genoemde afbeelding? Ja, het bindt verschillende cellen met elkaar...maar staat nummer 12 dan geheel los van de lange verticale buis waar nummer 13 omheen zit?! Ik dacht juist dat dit een capillair zou zijn (of zoals m'n bron het noemt: galkanaal).

Wie-o-wie weet er meer? ;)

Groetjes Pectus
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Levercel

Alles wat een cel in kanaal 12 kiept mag niet zomaar weglopen tussen de cellen, dat moet mooi dicht zijn. Dat zou een functie van deze verbindingen kunnen zijn.

Desmosomen zijn eiwitten van de cadherine-familie. Er is een boek te schrijven over de regulatie van afbraak en opbouw van eiwitten... geen idee hoe dat met deze precies zit.

Als je niet genoeg hebt aan de NL wiki, klik dan op wiki links in het lijstje door naar Engels. Die is meestal een stuk uitgebreider.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer