Springen naar inhoud

Elasticiteit


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Trio-sama

    Trio-sama


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2011 - 14:27

Beste forum leden.

Ik ben mezelf opnieuw aan het bekendmaken met mechanica.
Nu ben ik echter bij een reeks vraagstukken aangekomen waar ik zonder hulp niet uit kom.

ik zal een voorbeeld geven;

een object met een massa van 300 gram botst met een snelheid van 10 m/s onder een hoek van 45 graden met een vlakke wand. de elasticiteitscoefficient van de botsing is 0,9
nu wil ik graag de snelheid na de botsing, de hoek tussen het object en de wand na de botsing en het energie "verlies" weten.
het energie verlies is geen probleem, daar kom ik wel uit. echter de snelheid en de hoek zorgen voor veel hoofdpijn op het moment. ik heb het gevoel dat ik gewoon ergens overheen kijk, alleen zie ik dus niet wat dat dan is.

alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

physicalattraction

    physicalattraction


  • >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 maart 2011 - 16:44

Met alleen maar het verzoek "help me, ik kom er niet uit" kan men hier helaas niet veel. Maak eens een schets van de situatie en post die hier (zie bijlage toevoegen). Post ook eens wat je al hebt. Dan kunnen weij vervolgens kijken wat je nog niet snapt en kunnen we gerichte hulp geven.

#3

Trio-sama

    Trio-sama


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2011 - 01:41

Met alleen maar het verzoek "help me, ik kom er niet uit" kan men hier helaas niet veel. Maak eens een schets van de situatie en post die hier (zie bijlage toevoegen). Post ook eens wat je al hebt. Dan kunnen weij vervolgens kijken wat je nog niet snapt en kunnen we gerichte hulp geven.


is het vraagstuk niet duidelijk dan? ik heb het opgeschreven zoals ik het ook heb gekregen.


een object met een massa van 300 gram botst met een snelheid van 10 m/s onder een hoek van 45 graden met een vlakke wand. de elasticiteitscoefficient van de botsing is 0,9

snelheid van het object na de botsing
hoek die het object maakt met de muur na de botsing
energie verlies van de botsing

het energie verlies kom ik wel uit, maar ik kom er met mijn hoofd even niet bij hoe ik nu de hoek en de elasticiteitscoefficient samen voeg om op de juiste snelheid na de botsing te komen.

meer gericht kan het denk ik niet..

#4

thermo1945

    thermo1945


  • >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 08 maart 2011 - 04:35

Mag je gebruik maken van 'hoek van inval = hoek van terugkaatsing'?

#5

Trio-sama

    Trio-sama


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2011 - 08:46

Mag je gebruik maken van 'hoek van inval = hoek van terugkaatsing'?


normaal gesproken zou de hoek van uitval dezelfde zijn als die van inval.
dit is echter een elastische botsing, dus gaat er energie "verloren" de snelheid na de botsing word minder, en de hoek veranderd ook.
dus nee, hoek van inval is niet de hoek van terugkaatsing in dit geval.

#6

In physics I trust

    In physics I trust


  • >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 maart 2011 - 07:42

Heb je deze al doorgenomen?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

#7

Trio-sama

    Trio-sama


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2011 - 12:59

Heb je deze al doorgenomen?


ja heb ik gedaan, maar daar kan ik mijn antwoord niet in vinden.
Sorry van het Bumpen, maar ik zou graag een antwoord vinden op mijn vraagstuk

#8

physicalattraction

    physicalattraction


  • >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 maart 2011 - 14:48

Waarom verandert de hoek bij een inelastische botsing? Wordt de hoek groter of kleiner?

De massa van 300 gram is de enige gegeven massa, en er zijn geen krachten gegeven die werken op het object, oftewel, die 300 gram heeft er niks mee te maken en kan als overbodig worden beschouwd.

#9

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 maart 2011 - 21:34

scan0002.jpg

#10

Trio-sama

    Trio-sama


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2011 - 00:36

scan0002.jpg


enorm bedankt voor je uitwerking!
hier kan ik iets mee!

ik heb het allemaal na gerekend en het klopt met de antwoorden die ik heb gekregen (zonder uitwerking, anders had ik het hier niet gevraagd). de hoek van uitval die je hebt berekend is echter niet juist. dat zou 41.99 graden moeten zijn.
je kiest hier voor de tangens, wat niet logisch is in mijn ogen.
ik heb de cosinus gebruikt. --> cosA = aanliggend / schuin = Cos-1 (5[wortel]2/9.51) = 41.987 graden.

alsnog, erg bedankt!

#11

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 maart 2011 - 21:09

De hoek die jij hebt berekend is de hoek tussen de snelheidsvector v na de botsing en de snelheidsvector v(y)
Maar dat is toch niet de hoek van uitval ?
De hoek van uitval is de hoek tussen de normaal en de snelheidsvector v na de botsing.
Deze hoek van uitval kan dus niet anders dan groter zijn dan de hoek van inval.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures