Natuurkundig ei.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 25

Natuurkundig ei.

beste mede-forumisten,

ik moet voor natuurkunde een (rare) opdracht uitvoeren;

ik moet een (zacht)ei laten vallen in een bak van 60X60X60 cm3 deze moet heel blijven.

(mijn cijfer wordt mede bepaald door de volgende formule: cijfer=hoogte val/hoogte afrem systeem.)

Ik had bedacht dat ik een bak met olie(of een andere vloeistof met een hooge dichtheid) neem en een (redelijk)dikke schuimrubbere mat.

in deze mat maak ik een kom(hier laat ik het ei in vallen) en dit leg ik in de bak met olie....

waarom: de mat is zacht zodat mijn ei niet beschadicht en de olie voor het doorveren van het geheel...

(water gebruik ik niet om dat dan me mat vol zuigt)

maar is dit wel een goede theorie/constructie?

(eigenlijk wil ik gewoon jullie mening horen en de kans van slagen)

al vast bedankt.

traylica
"Kan ik niet" ligt op het kerkhof en "wil ik niet" ligt er naast.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Natuurkundig ei.

Met olie zuigt je schuimrubber ook vol, dus je kan net zo goed water nemen.

Verder denk ik dat het schuimrubber helemaal niet nodig is. Door het water zakt het ei uiteindelijk zo langzaam dat het een zachte landing maakt op de bodem.

Je kan het thuis proberen met een emmer water. Laat het ei eerst van een geringe hoogte vallen, en voer de hoogte geleidelijk op. Dan zie je vanzelf hoe ver je kan gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Natuurkundig ei.

Je kan nog spelen met de viscositeit van je medium door bijvoorbeeld maizena toe te voegen (en het even op te koken). Nog verder: je kan meerdere lagen maken met verschillende ..etc.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: Natuurkundig ei.

@ kalzon: oh oké... dank je ik ga het testen.

@ Mrtn: thanks, dat met die maizena is goed gevonden...

echt super bijde hartelijk bedankt.

(SUPER, binnen 30 min een eerts reactie)
"Kan ik niet" ligt op het kerkhof en "wil ik niet" ligt er naast.

Berichten: 316

Re: Natuurkundig ei.

Je kan nog spelen met de viscositeit van je medium door bijvoorbeeld maizena toe te voegen (en het even op te koken). Nog verder: je kan meerdere lagen maken met verschillende ..etc.
Maar met maizena maak je een niet-Newtoniaanse vloeistof toch? Ik zou dan denken dat je ei kapot valt als je het erop laat vallen. Of denk ik hier verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Natuurkundig ei.

Je hoeft de boel er niet meteen mee te verzadigen toch? M'n moeder dikte vroeger het sap van de stoofperen een beetje in met maizena en daar kon je niet bepaald overheen lopen, zelfs niet als je heel vlug was ;)

(de verwijzing, @2min16)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 316

Re: Natuurkundig ei.

Mrtn schreef:Je hoeft de boel er niet meteen mee te verzadigen toch? M'n moeder dikte vroeger het sap van de stoofperen een beetje in met maizena en daar kon je niet bepaald overheen lopen, zelfs niet als je heel vlug was ;)

(de verwijzing, @2min16)
Ok, ik dacht dat er voor dit topic wel behoorlijke hoeveelheden maizena nodig zouden zijn. Maar ok, duidelijk. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Natuurkundig ei.

In de zomer kun je gemakkelijk een ei heel houden, als je 'm in nog niet gemaaid gras gooide.

Reageer