Ionspecifiek membraam

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Ionspecifiek membraam

Voor een onderzoek moet ik een structuurtekening maken van twee verschillen membramen, te weten:

- anionselectief membraam (AEM)

- kationselectief membraam (CEM)

Bekend is dat het membraam uit een skelet bestaat van polyetheen en dat een ionenwisselende groep heeft.

Bij CEM is de ionenwisselende groep ~SO3-Na+ die aan het polyetheen gebonden is en bij AEM is de ionenwisselende groep ~NH3+Cl-

Hoe zou ik dit moeten tekenen? Mij is nog weinig bekend over hoe polymeren werken.

Berichten: 817

Re: Ionspecifiek membraam

Het zijn niet zozeer de polymeren zelf, maar de eindstandige groepen die je aangeeft die de ionselectiviteit gan bepalen.

Indien je iets van de vorm R-NH3+Cl- in een oplossing brengt (zoals een oplossing die ionen bevat) zal het eindstandige zout spliten in een chloride ion en een R-NH3+.

Als je de membraan als een wand zou zien, krijg je dus een doorlaatbare wand met aan het oppervlak van die wand positieve (of negatieve) groepen.

In het voorbeeld van een eindstandige R-NH3+ zal een aankomend positief ion (bv: Na+) niet tot in de porien van de polymeer geraken. Het zou afgestoten worden door de positieve ladingen van het oppervlak van de membraan.

Dit is simpel voorgesteld de werking van zulk een membraan.

Hopelijk kan je je er iets bij inbeelden en het omzettten in tekeningvorm. Ik ben op mijn werk en heb hier geen tekentools ter beschikking.

Ik probeern in tekstvorm een schets weer te geven

R-NH3+

R-NH3+

R-NH3+

R-NH3+

R-NH3+

R-NH3+

R-NH3+

Zoals je ziet is de volledige wand positief geladen (in dit geval). Hierdoor zullen positieve ionen die van 'rechts' komen nooit voorbij de positieve zone geraken. Negatieve ionen wel, en geraken dus door de membraan.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer