Redox min- en plus-polen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Redox min- en plus-polen

Hallo allemaal,

We moeten nu een practicum doen voor scheikunde over redox, en er zijn zoveel verschillende benamingen voor reductoren en oxidatoren. Nu wordt er veel gesproken van plus- en min-polen, maar ik snap echt niet of een reductor of oxidator nou wat voor pool is. De ene persoon zegt: reductor is min-pool want het neemt een e- deeltje op en daardoor is hij negatief geladen. Maar een andere persoon zegt juist weer van: Nee een reductor is altijd positief dus een pluspool (en zo staat het ook in mijn scheikundeboek, maar dan wordt er weer allerlei theorieën op los gelaten over het draaien van polen en het met elkaar in verbinding stellen).

Ik zit nu in VWO-6 en ik snap het nog steeds niet, maar hoor het wel te weten. Zou iemand me willen helpen met die verschillen tussen polen en wat nou welke pool is qua reductor en oxidator?

Groeten Karine

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Redox min- en plus-polen

Alleen, als er sprake van elektrolyse is:

de positieve pool of anode trekt negatieve ionen en elektronen aan;

de negatieve pool of kathode trekt positieve ionen aan.

Als er alleen maar sprake van een redoxreactie is, waarbij geen (externe) spanningbron wordt gebruikt,

kan deze bladzijde je dan verder helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Redox min- en plus-polen

Ik geef je een paar ezelsbruggetjes,

'KRAO' = Kathode Reductie Anode Oxidatie, dit is altijd geldig zowel voor elektrolyse als voor redoxreacties.

'KNAP' = Kathode Negatief Anode Positief, enkel geldig bij elektrolyse!

Wanneer je dus met een redoxreactie te maken hebt is KNAP niet geldig, je mag echter wel besluiten dat de kathode positief geladen is en de anode negatief. Dit is precies het omgekeerde van de regel. Vervolgens kan je zeggen dat aan de kathode de reductie plaats grijpt (positieve pool) en aan de anode (negatieve pool) de oxidatie. Dit is KRAO

Snap je dit?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 6

Re: Redox min- en plus-polen

Het is even puzzelen. Ik raak namelijk ook vaak in de war met anode en kathode. Maar ik snap het wel.

Knap is dus altijd geldig bij elektrolyse. En als het bij redox is dan is het dus eigenlijk KPAN, en dan kun je dat terugverwijzen naar de KRAO. Zeg ik het zo goed?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Redox min- en plus-polen

Prima! ;)

Waarschijnlijk ben je hier ook al uit, maar voor de zekerheid wil ik nog even zeggen dat KRAO ook geldig is bij een elektrolyse. Als je bijv. weet dat de ene elektrode negatief geladen is en bijgevolg weet dat dit de kathode is (KNAP-regel) dan weet je ook dat aan deze elektrode de reductie gebeurt (KRAO-regel).
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer