Vuurwerk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Vuurwerk

Ik ben een student in mijn zesde en laatste jaar van het middelbaar.

In dit jaar moeten we een wetenschappelijk eindwerk maken over een zelf te kiezen onderwerp. Mijn keuze was gevallen op het onderwerp vuurwerk maar ik zit met een klein probleem. Het zit zo dat ik niet al te veel grondige en betrouwbare informatie over het onderwerp vind. Ik heb al gezocht in de plaatselijke bibliotheek maar ik vond er echter maar 1 boek namelijk "Vuurwerk door de eeuwen heen" (J. Lenselink).

Nu is mijn vraag of er iemand mij kan helpen met het vinden van betrouwbare en wetenschappelijke informatie over vuurwerk of mij kan doorverwijzen naar iemand met een grondige kennis. Liefst Nederlandse bronnen.

Ook vind ik omzeggens geen nederlandse informatie over elektrisch vuurwerk.

Ook moet ik een leerlingenproef doen maar ik weet niet welke mogelijkheden ik heb aangezien er sommige proeven gevaarlijk zijn. Dus de bedoeling is dat het toch wel iets wetenschappelijk is en iets met vuurwerk te maken heeft maar toch nog altijd veilig blijft.

Ik zou het enorm appreciëren mocht er iemand mij helpen aangezien ik deze informatie echt wel nodig heb.

Dank bij voorbaat

Berichten: 316

Re: Vuurwerk

Ik denk dat het zeker de moeite waard is een account aan te maken op http://www.vuurwerkcrew.nl/ of http://www.freakpyromaniacs.com/ Zowel hobbyisten als professionals kunnen je daar verder helpen. En is ook zo al veel informatie te vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Vuurwerk

In het nederlands is over bijna elk onderwerp minder informatie te vinden dan in het engels. Probeer bij je zoektocht ook engels talige bronnen te raadplegen.

Volgens ons vuurwerk & explosieven beleid is het niet de bedoeling om mensen te helpen met potentieel gevaarlijke proeven. Gelukkig ben je jezelf terdege bewust van de mogelijike gevaren die hieraan verbonden zijn. Wat relatief ongevaarlijk is (met het gevaar van uitgekauwd zijn) zijn te kijken welke stoffen welke kleuren in vuurwerk veroorzaken. Zoek even uit welke stoffen welke kleur zouden veroorzaken, schaf deze stoffen aan, zet je bunsenbrander aan en een camera om alles op te nemen en kijk of dit inderdaad klopt. Je zou zelfs het hele kleuren spectrum na kunnen proberen te maken door verschillende stoffen met elkaar te mengen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 7

Re: Vuurwerk

Ik denk dat het zeker de moeite waard is een account aan te maken op http://www.vuurwerkcrew.nl/ of http://www.freakpyromaniacs.com/ Zowel hobbyisten als professionals kunnen je daar verder helpen. En is ook zo al veel informatie te vinden.
Ik heb me daar al een tijd geleden geregistreerd en het zijn vooral liefhebbers van verschillende soorten vuurwerk en minder van de wetenschappelijke inhoud.

Ik heb ook eens een bericht gestuurd naar een bedrijf nadat ik doorgewezen was door de moderator maar ik heb hier geen enkele response op gehad.

De informatie die ik op het net vindt is oftewel onbetrouwbaar oftewel niet echt wetenschappelijk. Het is de bedoeling dat ik het niveau van in de klas overtref met mijn eindwerk en aangezien het niveau al redelijk hoog ligt, heb ik niet veel aan 'kleine werkjes'.

Maar ik zal de moed zeker niet opgeven en nog eens proberen op één van de vernoemde sites zeker ;)

Berichten: 7

Re: Vuurwerk

Wouter_Masselink schreef:In het nederlands is over bijna elk onderwerp minder informatie te vinden dan in het engels. Probeer bij je zoektocht ook engels talige bronnen te raadplegen.

Volgens ons vuurwerk & explosieven beleid is het niet de bedoeling om mensen te helpen met potentieel gevaarlijke proeven. Gelukkig ben je jezelf terdege bewust van de mogelijike gevaren die hieraan verbonden zijn. Wat relatief ongevaarlijk is (met het gevaar van uitgekauwd zijn) zijn te kijken welke stoffen welke kleuren in vuurwerk veroorzaken. Zoek even uit welke stoffen welke kleur zouden veroorzaken, schaf deze stoffen aan, zet je bunsenbrander aan en een camera om alles op te nemen en kijk of dit inderdaad klopt. Je zou zelfs het hele kleuren spectrum na kunnen proberen te maken door verschillende stoffen met elkaar te mengen.
Het probleem is dat ik niet zo goed ben in het Engels. Ik heb bijvoorbeeld wat opgezocht over elektrisch vuurwerk, dit was enkel in het Engels. Deze site heb ik dan vertaald met google transelate maar de abstracte termen in het Engels blijven altijd onverklaard. (site: http://www.pyromate.com/Basics-of-Electrical-Firing.htm)

En voor mijn verslag: zal ik dan gewoon opstelling en principe, waarnemingen en besluiten doen?

Berichten: 817

Re: Vuurwerk

Als het voor schoolwerk is zou ik een leerkracht van engels aanspreken voor de vertaling. Kleinere stukjes tekst wil ik ook wel voor je vertalen.

Ik kan me moeilijk inbeelden dat een leerkracht engels je niet wil helpen bij de vertaling. Ik zou in elk geval blij zijn dat een leerling eens met een anderstalig stuk literatuur aankomt in plaats van de standaard wikipedia copy-paste.

Ik weet wel niet hoe uitgebreid de proeven moeten zijn voor de medeleerlingen. Als het hem slechts gaat om het principe zou ik voorstellen wat fijn metaalpoeder (spatelpuntje) in de vlam van een bunzenbrander te laten vallen.

De kleur die hierbji vrijkomt is specifiek voor het metaal. Eventueel de medeleerlingen laten raden welk metaalpoeder gebruikt werd.

Dit is relatief veilig, en met toezicht van een leerkracht zie ik het niet misgaan. Dit is in essentie de basis van 'vuurwerk'.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Vuurwerk

Ik ben een student in mijn zesde en laatste jaar van het middelbaar.
Mag ik je er dan voorzichtig op wijzen dat de kans groot is dat je in je vervolgopleiding met een behoorlijk percentage Engelstalige studieboeken geconfronteerd zult worden. Het vertalen van je Engelse literatuur voor dit werkstuk zou dus wel eens een heel nuttige vingeroefening kunnen zijn.

Met Engelse wikipedia, en zoektermen als "how do fireworks work" google je wat algemene informatie bij elkaar die je in het Nederlands waarschijnlijk al zult hebben en daarom vlotter begrijpen, zodat je tegelijkertijd een leuk lijstje vakjargon kunt aanleggen. Daarmee google je verder, je kennis (en je vakwoordenlijst) uitbreidend.

En inderdaad, als je stukken hebt die er interessant uitzien maar waar je niet helemaal uit geraakt, quote hier dan gerust wat alineaatjes (voorzien van link van oorsprong) en dan zal er altijd wel iemand zijn die je verder wil helpen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Vuurwerk

ok ik dank jullie allemaal.

En ik zal jullie raad zeker en vast in acht nemen.

De site van het elektrisch vuurwerk is eigenlijk niet zo belangrijk want ik weet nog niet zeker of ik het wel zal opnemen in mijn eindwerk. En ik versta wel alles in het Engels maar sommige zaken zijn me nog niet zo duidelijk in het nederlands omdat ik het nog nooit gezien heb, dus is het ook moeilijk in het engels :P .

Maar als ik iets niet versta ga ik wel bij jullie te rade.

Ps: Ik wil er wel op benadrukken dat onze leerkracht het ten strengste afraad om zo maar informatie te vertrouwen die van Wikipedia komt. Laat staan dat we het dan mogen copy pasten ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Vuurwerk

Ps: Ik wil er wel op benadrukken dat onze leerkracht het ten strengste afraad om zo maar informatie te vertrouwen die van Wikipedia komt. Laat staan dat we het dan mogen copy pasten ;)
Voor 'basic information' is Wikipedia over het algemeen nog redelijk correct, wanneer je echt specifieke zaken gaat opzoeken moet je er niet teveel aandacht aan besteden.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer