Kracht berekening vakwerk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Kracht berekening vakwerk

]hallo allemaal,

voor school moet er een berekening worden gemaakt voor een vakwerk. het vakwerk ziet er als volgt uit.
brug_paint.jpg
brug_paint.jpg (26.96 KiB) 856 keer bekeken
ik moet voor alle balken een kracht berekenen maar ik kom er niet helemaal uit. graag zou ik hulp willen hebben.

het vakwerk is750mm breed en 60mm hoog in het vakwerk worden allemaal gelijkzijdige driehoeken gebruikt.

Berichten: 4.502

Re: Kracht berekening vakwerk

De twee opleggingen,zijn dat tussenspeunpunten of eindsteunpunten.

Indien het laatste,dan zijn de oplegracties wel uit te rekenen, dacht ik.

Vervolgens een schema tekenen-off. op de asmaten verdeling van de twee liggers en de tussen staven,maar dat zal niet de opzet zijn.

Dus een schema en met een Cremonadiagram - zie ook op mijn website bij handige links- of snedemethode van Ritter gebruiken.

Als je het puntlastmoment omrekent naar een gelijkmatige belasting met gelijk moment,kun je eens rekenen met mijn tralieligger-programma's,maar bekijk wel de schemas ervan.Ik rekende met een gelijkm.last,die ongeveer 22 kN/m2 met veiligheid van 1.2 en rekening houdende met eigen gewicht.

Bijgaand een berekening met aanpassingen aan het programma;dus is het een benadering en voor jou een controle of je in de buurt zit.

De nummering van de liggers en tussenstaven begint links en loopt tot de helft van de liggers vanwege symmetrie!

Geef eens een reactie of het lukt met alles!
Bijlagen
BASTRAL.DOC
(4.83 KiB) 485 keer gedownload

Berichten: 4.502

Re: Kracht berekening vakwerk

TS:

Je vermeldde gelijkzijdige driehoeken,maar een berekening geeft voor de 9 driehoeksvakken een vaklengte van 750mm/9=83.33 mm en daarbij hoort een hoogte van (83.33/2):
\(\sqrt3\)
=72.15 mm en dus geen 60 mm.

Als je op basis van gelijkz.driehoeken moet rekenen /tekenen,werkt dat makkelijker;dus informeer eens bij de meester hoe het zit.

Berichten: 2

Re: Kracht berekening vakwerk

ten eerste bedankt voor je reactie.

ik ben wel redelijk uit de berekeningen gekomen en mijn antwoord zit dicht bij het antwoord van jou.

bedankt

Berichten: 4.502

Re: Kracht berekening vakwerk

Prettig om dat te horen;ik hoop dat je het rekensysteem een beetje door hebt en een controlemogelijkheid hebt via een beetje manipuleren/goochelen met mijn programmas!

Reageer