Springen naar inhoud

Benodigde energie

• Log in om te kunnen reageren

Speirs

Speirs

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2011 - 13:44

Beste mensen,

ik heb een stookcabine vervaardigd uit kunststof platen met daartussen isolatieschuim. Met 2 straalkachels (een van 9kw en een van 24kw) kom ik na twee uur tijd uit op 65,8C. In de cabine worden polyester onderdelen (max. 300 kg) verwarmd/warm gehouden.

De temperatuur die ik wil bereiken is 70C.

De kast staat buiten opgesteld. Wat ik tot nu toe heb berekend is:

Q= c . m. ▲T (T1-T2)

Q = Warmte (J)
C = (J/kg/C)
M = massa (kg)
▲T = Temperatuurverschil

C = Kunststof 1700 J/kg/C
Lucht 1000 J/kg/C

Ik ben van de volgende gegevens uitgegaan.
De ruimte is (maximaal) 3.3.3 = 27m. Van dit volume is 20m lucht en in dit volume is 300 kg kunststof aanwezig (overige 7 m).

Dit zou betekenen dat:
Lucht = 20m x 1,293 (dichtheid van lucht) = 25,98 kg lucht
Kunststof = max. 300 kg

De energie die nodig is om dit 70C te verhitten is
25,98 kg * 1000 (joules) * 70C = 1818600 j
300kg * 1700 (joules) * 70C = 35700000j

Dit komt overeen met 35725980 joules.

Als ik dit deel door de hoeveel joules die in een kw/h zit (3,6m) dan kom ik uit op een vermogen van 10 kw/h dat nodig is om de ruimte in n uur tijd tot 70C te verhitten.

Echter met 24 kw/h stookenergie kom ik niet op de 70C die ik wil bereiken.

Nu begrijp ik dat ik een belangrijke variabele vergeet en dat is de warmtedoorlatingscofficint. Eerlijkheidshalve weet ik niet goed hoe ik deze moet koppelen aan deze situatie.

Wie o wie kan mij uit de brand helpen?

Hoeveel kw/h aan stookvermogen heb ik nodig om de ruimte (z.s.m. max. 3 uur) te stoken tot 70C?

met vriendelijke groet,

Frank/Speirs

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 maart 2011 - 14:16

Wat is een kw/h?

Speirs

Speirs

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2011 - 14:28

Wat is een kw/h?

kWh, kW h or kWh equivalent aan 3,6 mJ

Zeker weinig te doen klazon daar je je tijd verspild aan dit soort repliek?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 maart 2011 - 14:56

Zeker weinig te doen klazon daar je je tijd verspild aan dit soort repliek?

Ik ben van mening dat mijn repliek wel degelijk van belang is.
Je schrijft nl. kw/h. Om te beginnen moet dat met een grote W, maar belangrijker is dat kW/h betekent: kilowatt per uur. Dat is een betekenisloze term.
Terwijl het gaat om kW maal uur, en dat is wezenlijk iets anders.
Als je dat onderscheid niet goed voor ogen hebt zul je bij dit soort sommetjes steeds de fout ingaan.

Verder vind ik het niet fijn dat je snerend reageert op mijn vraag. Ik probeer je te helpen, maar als je daar op deze manier op blijft reageren zal dat snel over zijn. Dus je mag zelf kiezen, wil je door mij geholpen worden, of liever door iemand anders?

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2456 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2011 - 19:45

Als je kW/h schrijft zou dat opgevat kunnen worden als kilowatt per uur, maar je bedoelt uiteraard kWh, ofwel kWh, wat overeenkomt met 3,6 MJ. M staat voor mega (106) en m staat voor mili (10-3), dus let wat dat betreft op de juiste schrijfwijze van eenheden en decimale voorvoegsels.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 maart 2011 - 00:15

Als ik dit deel door de hoeveel joules die in een kw/h zit (3,6m) dan kom ik uit op een vermogen van 10 kw/h dat nodig is om de ruimte in n uur tijd tot 70C te verhitten.

Een vermogen van 10 kW/h? Bedoel je nu 10kW?

De berekening die je hier moet maken is (energie in joule)/(joule per kilowattuur)=(energie in kilowattuur) en lijkt inderdaad te kloppen.

De berekening met de warmtedoorlatingscoefficient zoals jij hem noemt, is veel ingewikkelder. Ken je de lambda van je isolatieschuim?

Klazon heeft de vinger trouwens precies op de wonde gelegd, er is dus geen reden om gepikeerd te doen, zeker niet als je een oplossing wil vinden.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures