Springen naar inhoud

Sonische

• Log in om te kunnen reageren

leerlingwis

leerlingwis

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2011 - 16:10

Hallo iedereen

Ik moet een verslag maken over de sonische knal.
Maar is er al een sonische knal te horen wanneer het vliegtuig met Mach 1 vliegt dus gelijk aan de geluidsnelheid. Een andere vraag is mag je Mach=1 al bij supersonisch zetten of is dit nog een onderverdeling tussen subsonisch en supersonisch en hoe noemt ze dan.
Geplaatste afbeelding
Ben beginnen twijfelen door deze prent.

Met vriendelijk groeten

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Puntje

Puntje

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2011 - 23:25

Vraag 1. Op Wikipedia vind ik het volgende:

Een vliegtuig dat met een snelheid gelijk aan of kleiner dan de geluidssnelheid vliegt, bouwt voor zich uit een golffront op. Dat beweegt zich - net als elke drukverstoring in de lucht - met de geluidssnelheid voort. Als het vliegtuig sneller dan het geluid (dus supersonisch) vliegt, krijgt dit golffront een kegelvorm. Dit kegelvormige golffront wordt bij het passeren waargenomen als een luide knal.

Als wordt aangenomen dat Wikipedia gelijk heeft, is er dus geen knal te horen bij M=1. Maar ook als ik even Google staat dat het alleen bij supersonische snelheden gebeurt, en 'super' betekent hier 'groter dan', dus M>1.

Vraag 2. Bij M=1 wordt het sonisch genoemd. De snelheid is dan immers niet lager dan de geluidssnelheid (subsonisch), maar ook niet hoger (supersonisch). De term transsonisch mag ook gebruikt worden, deze gelden voor Machgetallen tussen de 0.8 en 1.3 of iets in die richting. Verschillende bronnen vermelden hier verschillende waarden voor, maar M=1 zit er sowieso bij. Maar het is duidelijker om gewoon de term 'sonisch' te gebruiken. ;)

Succes!

Veranderd door Puntje, 10 maart 2011 - 23:31

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 maart 2011 - 00:00

Als wordt aangenomen dat Wikipedia gelijk heeft, is er dus geen knal te horen bij M=1. Maar ook als ik even Google staat dat het alleen bij supersonische snelheden gebeurt, en 'super' betekent hier 'groter dan', dus M>1.

Nee, je hebt een geleidelijke evolutie. Wat je eigenlijk krijgt, is dat het vermogen dat je vliegtuig in geluid uitzend, je over een kleiner tijdsinterval te horen krijgt, naarmate hij sneller gaat.

Op het moment dat de snelheid 0,9Mach is, is er geen shockwave, maar het geluid dat het vliegtuig uitstuurt in 10 seconden, is ook al samengeperst in pakweg 1 s, en gedurende die ene seconde klinkt het vliegtuig dus al 10 keer zo luid.

Als hij aan 0,99 Mach gaat, klinkt hij al 100 keer zo luid, gedurende pakweg 0,1 seconde. 0,999Mach is 1000 keer zo luid gedurende 0,01 seconde, enz.
Verborgen inhoud
De getallen zuig ik hier uit mijn duim, ik wil er het principe maar mee uitleggen

Die overgang naar 1 Mach is het moment waarop in feite het geluid van oneindig veel tijd jou bereikt in een oneindig klein tijdsinterval, en dat klinkt het dus enorm luid. Dat is de shockwave.

Je ziet dus dat die knal zich geleidelijk opbouwt, naargelang je dichter en dichter bij die 1 Mach komt.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

leerlingwis

leerlingwis

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2011 - 13:52

Ok bedankt

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2011 - 16:30

t het sonisch genoemd. De snelheid is dan immers niet lager dan de geluidssnelheid (subsonisch), maar ook niet hoger (supersonisch). De term transsonisch mag ook gebruikt worden, deze gelden voor Machgetallen tussen de 0.8 en 1.3 of iets in die richting.

Hier wordt de definitie van transsoon niet juist toegepast. Een voorwerp met een snelheid tussen de M.8 en de M1.3 gaat niet per definitie transsonisch al geldt dit wel voor de meeste vliegtuigen.
Een voorwerp heeft een transsoone snelheid als het deels sub en deels supersoon beweegt. Theoretisch kent een puntmassa die beweegt door een gas dus geen transsone snelheid. Een vliegtuig bijvoorbeeld is echter niet te vergelijken met een punt. Snelheid ten opzichte van de omringende lucht is overal rond de romp en vleugels verschillend. Bij mach .8 ten aanzien van de ongestoorde stroming zijn er mogelijk al bepaalde delen van het vliegtuig die sneller bewegen tov de omringende lucht (verstoorde stroming) dan de geluidssnelheid, dan beweegt het op dat moment dus met transsone snelheid.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures