Relatie kracht en moment?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Relatie kracht en moment?

Hoi,

Ik heb een beetje moeite met het fysisch voor te stellen van het begrip moment. Is het een soort kracht die normaal een rotatie zou veroorzaken op een lichaam dat vastzit (dus een lichaam dat geen rotatie kan uitvoeren)?

Ook heb ik al vaak gehoord dat de relatie tussen kracht en moment het volgende is: wat een kracht is voor de verplaatsing is het moment voor de rotatie. Klopt dit?

Hartelijk dank

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Relatie kracht en moment?

Een moment zorgt inderdaad voor een rotatie, of preciezer gezegd: een verandering van rotatiesnelheid. Wanneer een voorwerp vastzit en niet roteert, werkt er dus ook geen moment op. Indien je denkt dat er toch een moment op werkt, dan is er hoogstwaarschijnlijk een ander tegengesteld moment dat het oorspronkelijke moment opheft, zodat het netto moment dan toch 0 Nm is. Dit is vergelijkbaar met het feit dat op voorwerpen die niet van snelheid veranderen een netto kracht van 0 N werkt. Let op: een verandering van snelheid is niet hetzelfde als een verplaatsing!

Dus:
  • grootheid F (kracht), met eenheid N (Newton), zorgt voor een verandering van snelheid
  • grootheid M (moment), met eenheid Nm (Newton meter), zorgt voor een verandering van draaisnelheid

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Relatie kracht en moment?

scan.jpg
scan.jpg (115.49 KiB) 590 keer bekeken
Op het eerste plaatje zie je het moment van de kracht van 10N t.o.v. punt P

Dit moment is +50Ncm

Ik reken momenten die rechtsom draaien positief en momenten die linksom draaien negatief.

Op het tweede plaatje zie je een balk die ingeklemd is in een muur.

Het moment van de kracht van 10N t.o.v. puntP is weer + 50 Ncm

De balk is in evenwicht, wat betekent dat het resulterende moment t.o.v. puntP nul moet zijn.

Ik neem het moment wat de inklemming op punt P uitoefent positief aan.

Uit de berekening volgt dan dat het moment wat de inklemming op punt P uitoefent negatief is.

Dat is natuurlijk logisch. De 2 momenten moeten elkaar opheffen.

Berichten: 5

Re: Relatie kracht en moment?

aadkr schreef:[attachment=7583:scan.jpg]

Op het eerste plaatje zie je het moment van de kracht van 10N t.o.v. punt P
En je neemt het moment t.o.v. het punt P omdat dat het rotatiepunt is?

In ieder geval is het een stuk duidelijker nu waarvoor dank!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Relatie kracht en moment?

Ik bereken het moment t.o.v. punt P omdat in punt P het buigend moment maximaal is.

Het moment is daar +50 N cm

Als je een punt Q neemt precies in het midden van de balk van 5 cm, dan is het moment van de kracht van 10 N t.o.v. punt Q +10 N .2,5 cm = +25 Ncm. Dus kleiner dan het moment in punt P.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Relatie kracht en moment?

En je neemt het moment t.o.v. het punt P omdat dat het rotatiepunt is?
Bij mij zit dit nogal ver, maar als het over sterkteleer gaat, dan herinner ik me dit:

Het maakt niet uit welk punt je kiest om het moment rond te berekenen, zolang je dat punt maar consistent aanhoudt voor de rest van de berekeningen kom je juist uit. Het is wel zo dat het ene punt gemakkelijker rekent dan het andere, en rotatiepunten
Verborgen inhoud
(=punten die zelf niet verplaatsen, komt verder nog in de cursus waarschijnlijk, maar kun je meestal ook intuïtief zien)
rekenen het gemakkelijkst.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer