Elektrolyse vraagje

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

Elektrolyse vraagje

Hallo allemaal,

ik ben even bezig met een hoofdstuk over Elektrolyse, maar ik ben door de war met één ding, namelijk de elektroden.

Wellicht vat ik of bekijk iets op een verkeerde manier.

Stel dat je de halfreacties moet geven die optreden bij elektrolyse van oplossing van koperchloride met Zilver-elektroden.

Je hebt dus een negatieve elektrode en positieve elektrode. Bij de negatieve elektrode zullen er koper-ionen zijn, als oxidator, en bij de positieve elektrode, chloride-ionen, als reductor.

Afbeelding

Wat ik heb begrepen van elektrolyse, de bron stuurt elektronen naar de negatieve elektrode. De elektrode is een Ag(s), een reductor, dus die geeft zijn elektronen af. Koper-ionen(oxidatoren) nemen die elektronen op.

Vervolgens moet via de positieve elektrode elektronen weer terug. Nu komt mijn probleem: Ag(s) is een reductor, dus hoe kan die positieve elektrode, reageren en daarbij elektronen verder naar boven voeren? Waarom geeft hij dat niet ''per ongeluk'' af aan de oplossing. Moet ik het gewoon zo opvatten dat als de positieve elektrode een sterkere reductor is dan de reductor in de oplossing , dat de elektrode dan zelf reageert en daarbij de vrij gekomen elektronen door voert??

En dan nog iets:

Stel dat aan de positieve kant, de elektrode niet de sterkste reductor is, maar ionen uit de oplossing. Die ion reageert en daarbij komen elektronen vrij. Die gaan via de positieve elektrode weer verder, maar hoe kan die elektrode die elektronen nou opnemen, het is toch een reductor?

Of is het in zo'n situatie gewoon dat de elektronen de elektrode puur gebruiken om van A naar B te gaan,, en verder niks met de elektrode(reductor) gebeurt ?.

Alvast bedankt !

Berichten: 15

Re: Elektrolyse vraagje

Ik heb hier zelf destijds ook moeite mee gehad, en kan daarom geen compleet antwoord geven.

Als ik het probeer uit te leggen zal ik je waarschijnlijk alleen verwarren.

Ik kan je wel verwijzen naar 2 sites die mij enorm hebben geholpen.

http://mediatheek.thinkquest.nl/~kl013/opg-elektrolyse.html

Hier kan je oefeningen vinden, de uitleg staat er ook.

Er was nog een andere site, als ik die nog terugvind zal ik die ook posten.

Berichten: 16

Re: Elektrolyse vraagje

Bedankt voor de site. Ik ga zo eventjes oefenen.

Ik ben er inmiddels wel uit gekomen(denk ik):

Namelijk, als aan de positieve elektrode de stof waarvan de elektrode gemaakt is, de sterkste reductor is, dan reageert die reductor gewoon. De rede dat elektronen niet in de oplossing terecht komen, maar omhoog gaan, is omdat je te maken hebt met een positieve elektrode(gebrek aan elektronen), oftwel, elektronen worden aangetrokken.

Als de stof van de elektrode nou niet de sterkste reductor is, maar een ion uit de oplossing, dan geldt hier het zelfde. Omdat de elektrode positief is en gebrek aan elektronen heeft, trekt het de elektronen aan die vrij zijn gekomen uit de reductor-ionen. Hierbij heeft het niets te maken met de stof waaruit de elektrode is gemaakt.

Ik heb mijn theorie boek nogmaals nauwkeurig gelezen, en dat bevestigt wel wat ik zeg. Daar staat namelijk dat aan de positieve kant een elektrode moet zijn die elektronen opneemt. Ik dacht eerst dat de stof waaruit de elektrode is gemaakt dat deed(daarom was ik in de war, want hoe kan een reductor elektronen opnemen), maar het gaat dus gewoon om elektrode, die positief is, en daardoor elektronen kan opnemen.

Daarna wordt gezegt, dat je of een reductor in de voeistof nodig hebt, of een elektrode die elektronen afstaat.

Dus dat klopt wel ;)

But correct me if I'm wrong :P

Reageer