Springen naar inhoud

Gevaren van elektrische velden

• Log in om te kunnen reageren

Jeesssyyyy

Jeesssyyyy

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2011 - 01:20

Ik zou graag willen weten waarom sterke elektrische velden nou zo gevaarlijk zijn voor mensen. Ik dacht dat dit zo was omdat die sterke elektrische krachten dan alle positieve en negatieve dingetjes in ons lichaam uit elkaar trekken of duwen en dat dat vrij ongezond was, maar dan vind ik het vreemd dat we van het aardelektrisch veld van 200V/m (bron: natuurkundeboek) geen last hebben, hoewel er toch een spanning vanongeveer 400V tussen kop en tenen staat? En 230V uit het stopcontact overleven we niet? Waarschijnlijk haal ik een hoop door elkaar, dus ik hoop dat iemand mij wat duidelijkheid kan geven en antwoord kan geven op mijn vragen:

1. Waarom zijn elektrische velden gevaarlijk?
2. Waarom overleef je 230 stopcontact-volts niet en 400 aarde-volts wel?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 maart 2011 - 10:36

Zo te horen lopen er wat zaken door elkaar inderdaad. Het stopcontact met z'n 230V is een probleem omdat er een grote stroom gaat lopen als je die draden vast pakt. Het is de stroom (ampŤres) die je niet overleefd, de spanning is geen probleem. Denk bijvoorbeeld aan het uittrekken van een wollen trui, het geknetter komt van vonken die overslaan van trui naar je lichaam. Die slaan pas over bij (uit m'n hoofd) ongeveer 1kV per mm.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 maart 2011 - 11:14

Ik weet niet wat je bedoelt met die 200 V/m, maar ik kan me niet voorstellen dat er een potentiaalverschil heerst in een draad van een meter lang, verticaal, van 200 V. Probleem is dat je dit niet met een voltmeter kunt meten, daar je aansluitdraden hetzelfde probleem zouden hebben, maar ik denk dat je dit verkeerd interpreteert.

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2011 - 11:59

... dat we van het aardelektrisch veld van 200V/m (bron: natuurkundeboek) geen last hebben, hoewel er toch een spanning vanongeveer 400V tussen kop en tenen staat?

Uit welk natuurkundeboek heb je dat? zou je die tekst hier misschien letterlijk kunnen quoten?? Want ik vind dit een erg vreemd verhaal. Het lijkt me dat je iets verkeerd gelezen of verkeerd geÔnterpreteerd hebt.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Jeesssyyyy

Jeesssyyyy

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2011 - 12:13

In mijn boek (natuurkunde overal vwo deel 2) staat het volgende:

Vanaf een hoogte van 70km loopt vanuit de ionosfeer een kleine elektrische stroom naar het aardoppervlak, de mooiweerstroom. Deze mooiweerstroom is een deel van een gesloten kringloop met een 'spanningsbron'. Alle actieve onweerswolken vervullen deze functie als spanningsbron. In gebieden met 'mooi weer' staat tussen de ionosfeer en het aardoppervlak een spanning van 300kV. Het elektrisch veld is daar naar de aarde toegericht. Dichtbij het aardoppervlak is de sterkte het grootst: ongeveer 200N/C.

Als ik het goed begrijp zijn het bij een stopcontact de elektronen die je van kant maken.
Maar ik wil graag weten of mijn vermoeden juist is over waarom een sterk elektrisch veld (zonder losse elektronen in de buurt) gevaarlijk is, ik heb een tekeningetje gemaakt om te laten zien wat ik bedoel:

Geplaatste afbeelding

De plusjes en minnetjes in het lichaam stellen ionen voor en worden uit elkaar geduwd (en dat lijkt me dan pijnlijk?).

Veranderd door Jeesssyyyy, 10 maart 2011 - 12:14

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 maart 2011 - 13:28

Lees hier meer: http://www.kennislin...erslag-en-buien
(zoek op mooiweerstroom)
De stroomsterkte van deze ontlading is erg klein, daarom voel je er niks van.

Bijvoorbeeld, als je over een tapijt loopt en het is droog, kun je wel eens elektrostatisch geladen worden door de wrijving. Een ontlading, als je de verwarming aanraakt, doet wel even pijn, maar is niet gevaarlijk. Je kan door wrijving best 20KV geladen worden. Bij die ontlading is er niet veel stroom, en daarom kun je zo'n stroomstootje overleven.

Jeesssyyyy

Jeesssyyyy

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2011 - 15:21

Bedankt voor de link, erg handig om wat meer te weten te komen over mooiweerstroom.
Misschien kan ik mijn vraag over de tekening overigens ook beter stellen in de biologie sectie.

In ieder geval erg bedankt voor jullie tijd en moeite.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures