Batterijen en opladen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7

Batterijen en opladen

Hoi allen, ben nieuw en heb een vraag:

Wat gebeurt er als je een vol opgeladen batterij van 12V in serie koppelt met een lege batterij van 12 V,

heb je dan 24V outputspanning maar hij gaat maar voor de helft mee?

en hoe goed is dit voor de batterijen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Batterijen en opladen

Verplaatst naar elektriciteit en magnetisme
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Batterijen en opladen

Over een lege batterij staat geen spanning meer.

Dus je hebt 12V en hij gaat zo lang mee als 1 batterij (en je maakt je lege batterij kapot)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Batterijen en opladen

in serie koppelt met een lege batterij van 12 V,


Een batterij van 12 V wordt dus gebruikt om aan te duiden dat de batterij, in opgeladen toestand, een potentiaal (spanningsverschil) van 12 V kan onderhouden. Eens de batterij 'leeg' is (dus de elektrochemische processen hebben plaatsgevonden), kan de batterij dus geen spanningsverschil meer onderhouden, en is je lege batterij van 12 V dus eerder een batterij van (quasi) 0 V.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 7

Re: Batterijen en opladen

Dus:

volle 12V batterij + lege in serie levert 12V outputspanning en je maakt de batterij kapot?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Batterijen en opladen

bartman schreef:Dus:

volle 12V batterij + lege in serie levert 12V outputspanning en je maakt de batterij kapot?
Correct.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 7

Re: Batterijen en opladen

Ok, dank je voor je reacties ;) ik begin het bos door de bomen heen te zien denk ik.

Dan nog een laatste vraagje: Indien een volle (12V) en een deels ontlaadde batterij (10V) in serie worden geplaatst:

Uout wordt dan 22V?

Kan je deze correct opladen met 26V?

Maak je dan nog steeds de batterij kapot?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Batterijen en opladen

bartman schreef:Ok, dank je voor je reacties ;) ik begin het bos door de bomen heen te zien denk ik.

Dan nog een laatste vraagje: Indien een volle (12V) en een deels ontlaadde batterij (10V) in serie worden geplaatst:

Uout wordt dan 22V?
Correct
Kan je deze correct opladen met 26V?

Maak je dan nog steeds de batterij kapot?
Goede kans dat de 12 Volt batterij dan kapot gaat.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 7

Re: Batterijen en opladen

Goed goed, ik ben er bijna uit ;) .

De 12V gaat kapot omdat die reeds opgeladen is.

Dan nog een aller aller laatste vraagje (alvast bedankt voor de snelle reacties!):

Stel dat je een deels ontlaadde 12V batterij oplaadt met 26V, wat gebeurt er dan? laadt die dan supersnel op?

Of zijn er bijkomde bijwerkingen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Batterijen en opladen

Gaat ook kapot. Je kunt niet zomaar een veel hogere spanning op een batterij zetten.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 7

Re: Batterijen en opladen

Jullie hebben me al goed vooruit geholpen maar ik bedacht nu net een nieuwe vraag.

Indien je dus een 11V en 10V loodaccu in serie zet met elkaar, en je laad hem op met 26 V, laden ze dan allebei evenredig evensnel op?

Zullen beide batterijen dus 12V en 11V worden in eenzelfde tijd? MAW krijgen ze de extra volt bij in eenzelfde tijd?

Indien dit zo is en je stopt wanneer je meet dat Uout 23V wordt, is dit dan nog steeds een slechte situatie voor de batterijen?

Alvast bedankt ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 39

Re: Batterijen en opladen

bartman schreef:Jullie hebben me al goed vooruit geholpen maar ik bedacht nu net een nieuwe vraag.

Indien je dus een 11V en 10V loodaccu in serie zet met elkaar, en je laad hem op met 26 V, laden ze dan allebei evenredig evensnel op?

Zullen beide batterijen dus 12V en 11V worden in eenzelfde tijd? MAW krijgen ze de extra volt bij in eenzelfde tijd?

Indien dit zo is en je stopt wanneer je meet dat Uout 23V wordt, is dit dan nog steeds een slechte situatie voor de batterijen?

Alvast bedankt ;)
Een (lood)accu van een 'willekeurige' spanning bestaat niet. Een loodaccucel geeft altijd een spanning van 2 Volt. Door de cellen in serie te schakelen kunnen hogere spanningen 'gemaakt' worden, maar altijd in een veelvoud van de spanning van één cel. Voor een loodaccu is dat dus 2, 4, 6, 8, 10, 12 ... 24 Volt (waarbij 6, 12 en 24 zo'n beetje 'standaard' zijn).

Accu's die gebaseerd zijn op andere materialen (NiCad, Li-Ion) geven weer een andere spanning per cel (bv 1,2V), maar ook daar geldt dat de totale spanning van de accu altijd een veelvoud is van de spanning per cel (dus 2,4 - 3,6 - 4,8 - 6 - 7,2 - 8,4 - 9,6 - 10,8 - 12 ... etc).

Wat betreft het opladen: in principe is de laadspanning altijd méér dan de accuspanning, maar hoeveel méér, dat hangt van een flink aantal factoren af.

Het opladen van verschillende, in serie geschakelde accu's zal per defnitie fout gaan. Verschillende accu's (grootte en/of type) hebben verschillende laadstromen nodig en de stroom door een serieschakeling is overal gelijk. Ergo, minstens één van de twee accu's gaat lijden en kan kapot gaan (oververhitting -> brand). Waarschijnlijk gaan beide accu's kapot ... ;)

Reageer