Online eigen creatie
Moderator: Rhiannon
- Berichten: 4
Online eigen creatie
Ik was laatst een spel aan het spelen waar jezelf alles kon creëren. Toen ik er een filmpje over keek zei de persoon dat je daardoor eek een band creërt, hoe komt dit dan? Her is toch maar virtueel? Hoe komt het dat de band sterker zou zijn als je hetzelf creërt?
- Beheer
- Berichten: 15.202
Re: Online eigen creatie
Of iets virtueel is of niet doet er denk ik niet toe. Het gaat er vooral om dat je ergens moeite voor hebt gedaan, en dat je daarmee resultaat hebt geboekt. Je ontleent er trots aan. Iemand kan blij zijn met het huisje dat hij van lego heeft gemaakt of de uitgebreide maaltijd die is gekookt, maar ook op de (virtuele) website die is gebouwd. Indirect ergens moeite voor doen werkt net zo: wellicht heb je moeten werken/sparen om een mooie MP4-speler te kunnen kopen. In al die gevallen is je "band" met ermee groter dan wanneer het maar aan is komen waaien. Het feit dat je er moeite voor hebt moeten doen zorgt ervoor dat je er meer belang aan hecht en het meer waardeert.
[off-topic]Het spel dat je beschrijft klinkt als minecraft
[off-topic]Het spel dat je beschrijft klinkt als minecraft
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic
- Berichten: 1.820
Re: Online eigen creatie
Dat klopt.... Het feit dat je er moeite voor hebt moeten doen zorgt ervoor dat je er meer belang aan hecht en het meer waardeert.
Dit fenomeen is in de psychologie bekend als rechtvaardiging van inspanning. Dit heeft te maken met het feit dat er anders een cognitieve dissonantie ontstaat als we veel inspanning zouden leveren voor een actie/ doel én we die actie/ doel maar weinig appreciëren:
We voelen immers een onaangename spanning (= dissonantie) als we veel hebben moeten werken voor iets (voor een actie/ doel) dat we weinig waardevol vinden. Om die spanning weg te krijgen, zullen we dan maar ons idee (attitude) over die actie/ doel veranderen: we zullen de actie méér gaan waarderen, zodat we weer het idee hebben dat we veel inspanning hebben geleverd, maar nu voor aan actie/ doel die het wél waard was. Zie bv. de volgende beschrijving:
Het rechtvaardigen van inspanning: Ik lijd ervoor, dus houd ik ervan
Wanneer mensen op een vrije manier hebben gekozen om zich op een bepaalde manier te gedragen dat hun leed brengt (bijvoorbeeld, vrouwen die bij hun man blijven ook al worden zij misbruikt), veranderen zij hun attitudes om dat lijden te rechtvaardigen. Dit doen zij omdat het zich realiseren dat zij persoonlijk voor deze actie hebben gekozen ongemakkelijke spanning (dissonantie) veroorzaakt die kan worden opgelost door dat doel te meer te waarderen.
Bijna alle soorten en maten van inspanningen in een actie of doel kan leiden tot een dissonantie-verminderende verandering in attitudes om dat doel meer te waarderen. Dit wordt verklaard door het inspanning-rechtvaardigingseffect, welke verklaart dat hoe meer inspanning, tijd, geld, pijn enz. worden gezet in een doel, des te meer mensen het doel (en hun attitudes ten opzichte van dat doel) gaan waarderen.
Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-
-Oscar Wilde-
- Berichten: 4
Re: Online eigen creatie
Ik heb het dan over Spore.Miels schreef:Of iets virtueel is of niet doet er denk ik niet toe. Het gaat er vooral om dat je ergens moeite voor hebt gedaan, en dat je daarmee resultaat hebt geboekt. Je ontleent er trots aan. Iemand kan blij zijn met het huisje dat hij van lego heeft gemaakt of de uitgebreide maaltijd die is gekookt, maar ook op de (virtuele) website die is gebouwd. Indirect ergens moeite voor doen werkt net zo: wellicht heb je moeten werken/sparen om een mooie MP4-speler te kunnen kopen. In al die gevallen is je "band" met ermee groter dan wanneer het maar aan is komen waaien. Het feit dat je er moeite voor hebt moeten doen zorgt ervoor dat je er meer belang aan hecht en het meer waardeert.
[off-topic]Het spel dat je beschrijft klinkt als minecraft
Maar kan het dat een band virtueel sterker word dan een (al) sterke band in de "echte" wereld? In principe snap ik wel dat je een band kunt creëren maar kan dit ook even sterk worden als een band met iets wat je niet zelf heb gemaakt? Wat als je over jouw creatie in het begin niet tevreden was er toch mee gaat spelen heb je dan diezelfde trots over is dit een ander soort ban?
- Beheer
- Berichten: 15.202
Re: Online eigen creatie
Dat zou kunnen. Zoals ik al zei: ik denk niet dat er een verschil bestaat. Of ik nu met echte lego een mooi huisje maak, of met een computerprogramma waarin je met lego kan bouwen doet er niet toe.Maar kan het dat een band virtueel sterker word dan een (al) sterke band in de "echte" wereld?
Misschien begrijp ik je vraag verkeerd, maar volgens mij staat hier "kan de band met een zelf gemaakt object even sterk worden als iets dat je niet zelf hebt gemaakt?". Daarop meen ik namelijk al geantwoord te hebben: juist wanneer je iets zelf maakt wordt je band groter dan wanneer je iets niet zelf maakt.In principe snap ik wel dat je een band kunt creëren maar kan dit ook even sterk worden als een band met iets wat je niet zelf heb gemaakt?
Als je niet tevreden bent over je creatie is het natuurlijk een ander verhaal. Dan komt het neer op wat Dido al beschrijft:Wat als je over jouw creatie in het begin niet tevreden was er toch mee gaat spelen heb je dan diezelfde trots over is dit een ander soort ban?
Dido schreef:cognitieve dissonantie ontstaat als we veel inspanning zouden leveren voor een actie/ doel én we die actie/ doel maar weinig appreciëren:
We voelen immers een onaangename spanning (= dissonantie) als we veel hebben moeten werken voor iets (voor een actie/ doel) dat we weinig waardevol vinden.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic