Hydrostatische druk - u-vormige buis

Moderator: physicalattraction

Gesloten
Berichten: 6

Hydrostatische druk - u-vormige buis

Hallo iedereen,

Ik heb moeilijkheden met het verstaan hoe een manometer werkt. Veronderstel even het voorbeeld dat aan de enekant

een gasbuis aangesloten is( met de druk in de gasbuis groter dan de luchtdruk) en dat de andere kant open is. Nu zal de vloeistof aan de open kant naar boven gaan. Dit is wat ik niet snap. Wij hebben gezien in school dat de luchtdruk een druk op een vloeistof is en deze zich dus volgens de wet van Pascal in de vloeistof voortplant en overal even groot is. Dus ook aan de kant waar de gasbuis op aangesloten is. Hetzelfde geldt voor de gasbuis: ook een druk op een vloeistof dus overal gelijk.

Aangezien de druk dan overal gelijk is in de vloeistof, gaat de vloeistof niet naar boven, maar toch gebeurt het. Waar zit ik mis in m'n redenering?

hannesvdc

Berichten: 6

Re: Hydrostatische druk - u-vormige buis

Eigenlijk geef je het antwoord zelf al, "( met de druk in de gasbuis groter dan de luchtdruk)".

Doordat de druk in de gasbuis groter is dan de buitenlucht werkt er aan de kant van de gasbuis een grotere druk op het water oppervlak dan aan de kant waar de buis open is. De krachten op de vloeistof zijn niet in evenwicht omdat de druk niet evenwicht is (P=F/A). Daardoor krijg je een resultante kracht die voor de verplaatsing van het water zorgt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Hydrostatische druk - u-vormige buis

Je vraag is dubbel aanwezig. Zie hier.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Hydrostatische druk - u-vormige buis

Dit topic gaat dus op slot.

Gesloten