Goedkope manier om waterstof te produceren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Goedkope manier om waterstof te produceren

Hallo,

Ik vraag me af of er een goedkope manier is om waterstof te produceren. Ik heb nu een aantal manieren onder de loep genomen maar veel hiervan zijn niet (commercieel) aantrekkelijk. In waterstof lijkt later een grote markt in te komen dus ik vraag me af wat hier de beste optie is.

Met vriendelijke groet,

waterstof

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Goedkope manier om waterstof te produceren

Lees eerst eens mijn reacties in dit topic
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Goedkope manier om waterstof te produceren

En die van mij.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12

Re: Goedkope manier om waterstof te produceren

Ok, dus dan spreek je over rendement. Het rendement van aardgas naar waterstof kan wel eens hoger liggen dan dat de electrolyse van waterstof, maar als de ene grondstof duurder is dan de andere hoeft het nog niet per see een goedkopere manier van produceren te zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Goedkope manier om waterstof te produceren

Uiteindelijk is het - hoe kan het ook anders - een kwestie van vraag en aanbod. Als je veel goedkope stroom beschikbaar hebt en geen aardgas (meer), dan zal elektrolyse best gunstig zijn. Maar als je aardgas nagenoeg gratis uit de grond komt en je je elektriciteit uit datzelfde aardgas produceert, dan is een route via elektrolyse natuurlijk altijd ongunstig.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12

Re: Goedkope manier om waterstof te produceren

Bedankt voor de reactie, maar nu heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag eigenlijk, want je geeft alleen een paar opties/aannamens. Ik wil weten wat de realiteit is (met een blik op de toekomst). Is het dus het voordeligs om waterstof te produceren door electrolyse? Of zijn er nog goedkopere manieren voor?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Goedkope manier om waterstof te produceren

Waterstof wordt voornamelijk gebruikt voor ontzwaveling van oliefracties, in hydrocrackers om zware oliefracties om te zetten (kraken) naar lichte fracties, synthese van methanol, synthese van ammoniak en nog wat (petro)chemische toepassingen.

De waterstof daarvoor wordt vooral gemaakt door steam reforming van aardgas (en LPG en nafta) maar tegenwoordig ook steeds vaker door vergassing van kolen (of petcoke of zware olieresiduen), vooral in China.

Shell Pernis vergast zware olieresiduen om de benodigde waterstof te maken maar de meeste raffinaderijen gebruiken steam reforming.

Elektrolyse wordt alleen gebruikt voor kleine hoeveelheden.

De goedkoopste methode hangt af van het prijsverschil van aardgas (of LPG of naphtha) t.o.v. die van kolen en stookolie (waar de zware olieresiduen anders in eindigen) versus het verschil in benodigde investering (steam reforming is goedkoper dan kolenvergassing) en dat zal verschillen per raffinaderij en per land.

In de meeste gevallen blijkt dat steam reforming de goedkoopste manier is om waterstof te maken.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Goedkope manier om waterstof te produceren

Bedankt voor de reactie, maar nu heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag eigenlijk, want je geeft alleen een paar opties/aannamens.
Je hebt wel een antwoord op je vraag, alleen niet het antwoord waar je wellicht op hoopte. Maar dat antwoord valt niet te geven, omdat ieder antwoord alleen geldig is voor de randvoorwaarden die je stelt.
Ik wil weten wat de realiteit is (met een blik op de toekomst).
De realiteit is dat de toekomst niet te voorspellen valt.
Is het dus het voordeligs om waterstof te produceren door electrolyse?
Vooralsnog zeker niet, omdat we een hele hoop aardgas en kolen hebben, en omdat de elektriciteit die je voor elektrolyse gebruikt uit diezelfde fossiele brandstoffen komt.

Maar stel je een toekomst voor waarin 90% van de elektriciteit wordt gehaald uit zonlicht, en waarin fossiele brandstoffen "op" zijn, dan wordt het een ander verhaal.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 39

Re: Goedkope manier om waterstof te produceren

Ik lees hier dat je met steenkool vergassen waterstof maakt . Is dit dan een propere maar duurdere manier om kolen toch op te gebruiken ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Goedkope manier om waterstof te produceren

Hangt er van af wat je precies met schoon (proper) bedoelt. Het waterstofrijke gas van kolenvergassing wordt gezuiverd van vliegas en zwavel.
 
Als het de bedoeling is om uit kolen gas te maken voor verbranding in gasturbines (elektriciteitsopwekking) dan is dat kolengas net zo schoon als aardgas.
 
Als het de bedoeling is om zuivere waterstof te maken uit dat kolengas dan wordt bovendien de CO2 uit het gas verwijderd. Dat CO2 zou dan in theorie ondergronds opgeslagen kunnen worden in oude gasvelden of olievelden, maar in de praktijk gebeurt dat gewoonlijk niet.

Reageer