De range-extender

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 130

De range-extender

Voor zij die het niet kennen, een range-extender is een module bestaande uit een brandstoftank, een verbrandingsmotor en een generator. Ze wordt ingebouwd in elektrische wagens om bij platte batterij toch verder te kunnen rijden. Normaal gezien wordt ze ingebouwd volgens het serie principe van hybride voertuigen.

Nu is het zo dat ik voor mijn masterthesis bezig ben met die range-extenders. In een eerste deel wil ik een algemene (basis) vergelijking maken tussen de verschillende mogelijkheden voor de verbrandingsmotor (zuigermotor, wankelmotor of microturbine) en idem ditto voor de generator (PMSM, inductiemachine of SRM). Het blijkt echter niet simpel om betrouwbare gegevens te vinden (vooral dan over die verbrandingsmotoren)... Is er iemand die me zou kunnen verder helpen? Een goed artikel, site, eigen mening,... Liefst in het Engels, Frans of Nederlands (evt Duits).

P.S: ik zoek vooral vergelijkingen op basis van vermogendichtheid, efficiëntie, dynamische prestaties (efficiëntie buiten het nominaal punt en reactiesnelheid) en geluidsniveau.

Reageer