Software

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 316

Software

Hallo,

Ik zoek een programmaatje om eenvoudige elektrische schema's mee te 'tekenen', om er vervolgens een plaatje van te maken zodat ik dit in bijv. een verslag kan gebruiken.

Ik hoef er alleen eenvoudige schema's mee te tekenen, dus eenvoudige circuits met spanningsbronnen, weerstanden, condensatoren, spoelen, etc. die in serie/parallel staan. Dus die zien er zo ongeveer uit:

Afbeelding

Het liefst een gratis programma. Ik denk dat dat wel mogelijk is aangezien ik behoorlijk lage eisen aan het programma heb. ;)

Via Google is echt veel te vinden, dus ik zie door de bomen het bos niet meer eigenlijk.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Software

Dit is wel een handige java applet, waar je zelf circuits kan tekenen en testen

http://www.falstad.com/circuit/

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Software

Al eens aan Paint gedacht? Dat is een tekenprogramma dat standaard in elke Windows computer zit. Ik gebruik dat voor alle tekeningen die ik op internet zichtbaar wil maken.

Berichten: 130

Re: Software

Ik gebruik meestal Eplan, gratis voor studenten (zolang je student bent). Het is wel een zwaar programma, maar als je het toch nodig hebt kan je het even goed gebruiken. Automation Studio is een andere mogelijkheid, kan je ook mee testen. Nadeel is dat het niet gratis is (maar je kunt het altijd eens googelen natuurlijk).

Berichten: 316

Re: Software

MeneerG schreef:Dit is wel een handige java applet, waar je zelf circuits kan tekenen en testen

Al eens aan Paint gedacht? Dat is een tekenprogramma dat standaard in elke Windows computer zit. Ik gebruik dat voor alle tekeningen die ik op internet zichtbaar wil maken.
De simpele circuits die ik nodig heb kan ik inderdaad wel met Paint maken. Maar ik moet er best veel maken, dus dan is het wel een erg tijdrovende zaak. Maar toch bedankt voor je reactie. ;)
Ik gebruik meestal Eplan, gratis voor studenten (zolang je student bent). Het is wel een zwaar programma, maar als je het toch nodig hebt kan je het even goed gebruiken. Automation Studio is een andere mogelijkheid, kan je ook mee testen. Nadeel is dat het niet gratis is (maar je kunt het altijd eens googelen natuurlijk).
Ik heb er eens snel naar gekeken, ik denk dat het iets te uitgebreid is voor hetgeen wat ik wil doen. Maar desalniettemin zal ik het eens gaan proberen. :P Bedankt!

Verdere suggesties zijn zeker welkom.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Software

MS Visio? Het is wel geen freeware. En Dia bevat gelijkaardige capaciteiten, geloof ik, maar ik weet niet of dat laatste ook onder Windows beschikbaar is.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 316

Re: Software

MS Visio? Het is wel geen freeware. En Dia bevat gelijkaardige capaciteiten, geloof ik, maar ik weet niet of dat laatste ook onder Windows beschikbaar is.
Dia ziet er goed uit. Het is wel voor Windows beschikbaar en is zelfs gratis. Doet eigenlijk precies wat ik wil. ;) Bedankt!

Ik moet alleen nog even ontdekken of ik een vaste grootte voot de circuitcomponenten kan instellen, want bij ieder compenent dat je invoegt moet je zeg maar vanuit een hoek 'slepen' zodat je zelf steeds een grootte kan bepalen.

Reageer