Discreet model

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

Discreet model

Hallo mensen,

Ik vroeg me af wat een discreet model nou precies inhoudt en wat dit met reële getallen te maken heeft.

Wat ik al wel door heb van een discreet model is dat het bijvoorbeeld een baan levert waarbij de waarden niet continu in elkaar overgaan. Discrete functies leveren dus rare grafieken en zijn niet echt voorspelbaar.

Kan iemand misschien verder helpen?

Greetz, Paul

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Discreet model

Met discreet bedoelen we niet continu. Als je de grafiek van y=x² plot, en je zoomt in, dan blijf je een grafiek zien, hoe ver je ook inzoomt. Bij een discreet model ga je in feite uit van losse punten die echter wel een verband vertonen dat door een functie zou kunnen worden beschreven. Als je die functie tekent, dan interpoleer je (want elke waarde tussen de discrete punten heeft geen gekende functiewaarde, immers in dat punt heb je geen meting).

Voorbeeld: als je temperatuur meet om het uur en je zet dit uit in een grafiek, heb je een discreet model.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 28

Re: Discreet model

In fysics I trust schreef:Met discreet bedoelen we niet continu. Als je de grafiek van y=x² plot, en je zoomt in, dan blijf je een grafiek zien, hoe ver je ook inzoomt. Bij een discreet model ga je in feite uit van losse punten die echter wel een verband vertonen dat door een functie zou kunnen worden beschreven. Als je die functie tekent, dan interpoleer je (want elke waarde tussen de discrete punten heeft geen gekende functiewaarde, immers in dat punt heb je geen meting).

Voorbeeld: als je temperatuur meet om het uur en je zet dit uit in een grafiek, heb je een discreet model.
Kun je ook afleiden uit een grafiek of het een discreet model. Dus door naar de vorm te kijken?

Berichten: 316

Re: Discreet model

Kun je ook afleiden uit een grafiek of het een discreet model. Dus door naar de vorm te kijken?
Bij een vloeiende grafiek kun je dat niet zien denk ik. Maar bij een zo'n hoekige grafiek kun je er denk ik wel van uit gaan dat het een discreet model betreft. Voorbeeld:

Afbeelding

Maar bij een vloeiende grafiek kun je het niet direct zeggen:

Afbeelding

Ik zou hier wel zeggen dat het om een discreet model gaat, omdat er meetpunten of iets dergelijks zichtbaar zijn. Maar zonder deze punten zou het ook een continu model kunnen zijn.

Berichten: 28

Re: Discreet model

Dankuwel,

dan nu de allerlaatste vraag.

Ik heb een formule f(x)=x^2 -1

En ik neem als beginwaarde x0=0.

Ik zie nu een zigzag van 0 naar -1 en dan weer terug naar 0 en dan naar -1. Is dit dan ook discreet? Jawel toch..

Reageer