[wiskunde] partieelsom

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 232

[wiskunde] partieelsom

Gegeven de reeks [sum_inf] (n²-1)/(n+1), als je een aantal n-waarden invult krijg je -1,0,1,2,...

Gevraagd: s4

Oplossing: Je kan deze som uiteraard gemakkelijk uit je hoofd doen, maar ik wou het eens met een formule doen en dat ging niet... De formule voor de som van een rekenkundige rij= (t1+tn)/2 *n. Toegepast: t1=-1, t5=3. Ingevuld in de formule geeft dat dan als uitkomst 4. Echter, als ik het gewoon uitreken kom ik 5 uit...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] partieelsom

Merk op dat (n²-1)/(n+1) = ((n-1)(n+1))/(n+1) = n-1

De som vereenvoudigt zich dus tot: [sum_inf] n-1

De partiële som s(4) = [sum_k] n-1 met k = 4.

Met t(1) = -1 en t(5) = 3 vind je volgens mij: (-1+3)/2 * 5 = 2/2 * 5 = 5.

Misschien deed jij *4? Er zijn echter 5 termen als je van 0 tot 4 gaat, of bij jou in je rij, van 1 tot 5.

Berichten: 232

Re: [wiskunde] partieelsom

Mja, ik was een beetje verward met de 4 van de s4....

Nog een ander vraagje, een beetje in dezelfde lijn, ik kom weer niet overeen met mijn boek... Nu moet je de algemene partieelsom vinden van de reeks [sum_inf] 1/2n. De formule luidt als volgt: sn=t1*(1-qn)/(1-q). Ingevuld: 1*(1-(1/2)n)/(1-(1/2))=2(1-(1/2)n)). Maar mijn boek zegt 2-(1/2)n... :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] partieelsom

Je partiële som formule start van n = 1, er is dus een verschil in de indices.

Als je als som de index een verschuift, begint met tellen vanaf n = 1 dan krijg je ook daar de partiële som die jij vindt.

Als je de opgegeven oplossing wil vinden met de formule voor de partiële som van een meetkundige rij, dan begint die standaard bij n = 1. Verander dus de index n in je formule door n+1 en je mag vanaf n = 0 beginnen te tellen en dus 1 nemen als t(1).

Je krijgt dan:

1·((1 - (1/2)n + 1)/(1 - 1/2)) = 2 - 2-n

Dat laatste is precies hetzelfde als 2 - (1/2)n

Berichten: 232

Re: [wiskunde] partieelsom

Kun je dat aan iets zien, dat de formule begint bij n=1 of moet je dat weten?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] partieelsom

Ik heb altijd rijen bij index n = 1 laten starten, maar ik ben niet zeker of dit conventioneel zo is. Je ziet het zowel met 0 als 1 maar ik geef de voorkeur aan 1. Iedereen ziet bvb de harmonische rij c.q. reeks, en die noteren we allemaal als 1/n, dan laat je n toch ook niet bij 0 starten? De "eerste" term heeft index "1", lijkt me logisch zo :shock:

Reageer