Hoger i.p.v. hoog onderwijs

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 341

Hoger i.p.v. hoog onderwijs

Het is basisonderwijs en middelbaar/voortgezet onderwijs, alle gewoon in de stellende trap. Maar als het om tertiair onderwijs gaat, spreken we van het 'hoger onderwijs' i.p.v. van 'hoog onderwijs'. Wat zou hier een verklaring voor kunnen zijn? Zelf merk ik wel dat 'hoger onderwijs' lekkerder in de mond ligt dan 'hoog onderwijs', hetzelfde zien we terug in de Engelse term 'higher education', maar zou dit de enige reden zijn voor deze benaming of zit er iets meer achter?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hoger i.p.v. hoog onderwijs

'hoger onderwijs' als in 'hoger dan andere onderwijs vormen' is taalkundig gewoon correct. Dat is het probleem ook niet. Men maakt volgens mij ook niet zozeer het onderscheid tussen de middelbare school en hoger onderwijs door het gebruik van de term 'hoger'. Het onderscheid maakt men tussen de middelbare beroepsopleiding en hoger onderwijs.

De suggestie dat het zou zijn overgenomen uit het engels kan natuurlijk, echter dat is slechts een regressie van de vraag en zou nog steeds geen antwoord geven.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Hoger i.p.v. hoog onderwijs

Het is basisonderwijs en middelbaar/voortgezet onderwijs, alle gewoon in de stellende trap.
Hier in België hebben we het over lager onderwijs, middelbaar onderwijs en hoger onderwijs. Net zoals iets hoger, lager of in het midden kan liggen, kloppen alle trappen hier dus toch?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Hoger i.p.v. hoog onderwijs

De term 'lager onderwijs' was mij even ontschoten. Je hebt dan twee vergrotende trappen en één stellende (namelijk middelbaar). Het is op die manier wel mooi symmetrisch, dat moet ik toegeven. Ik blijf het toch opmerkelijk vinden om een comparatief te gebruiken voor in principe op zichzelf staande namen. (Zulk soort naamgeving komt natuurlijk wel vaker voor, maar toch.) Ik vraag me wel wat je er vanuit een etymologisch standpunt over zou kunnen zeggen. Want als je gebruik maakt van 'lager - middelbaar - hoger' ligt er toch een zekere nadruk op 'middelbaar'. En als je de constructie 'basis - middelbaar - hoger' is het gewoon een asymmetrische puinhoop. Dan is 'primair - secundair - tertiair' nog het beste, alleen wordt die terminologie in de spreektaal door bijna niemand gebuikt.

Berichten: 8

Re: Hoger i.p.v. hoog onderwijs

De term basisonderwijs is in elk geval het jongst - die bestaat pas sinds 1985 oid, daarvoor hadden we ook in Nederland lager, middelbaar en hoger onderwijs. Ja, en dat vind ik wel een logisch rijtje eigenlijk.

Reageer