Hypothese voor drie proeven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Hypothese voor drie proeven

Hallo,

Ik ben bezig met een werkstuk biologie (6VWO), en ik zit met een aantal vragen.

Op basis van drie zelf uitgevoerde proeven moeten wij een verslag schrijven.

Hierbij draait het om de groei van de plant.

Alle proeven worden in duplo uitgevoerd.

De proeven zijn:

- Voeding met verschillende concentraties plantenextract, te weten Extract 1 = 20ml plantenextract per liter; Extract 2 = 15ml plantenextract per liter; Extract 3 = 10ml plantenextract per liter; Extract 4 = 5ml plantenextract per liter; Extract 5 = 0ml plantenextract per liter.

- De licht/donker proef. Hierbij bevinden alle planten zich onder dezelfde omstandigheden, behalve het feit dat het ene deel volledig in het donker, en het andere deel in het licht is.

- Zwaartekracht proef, de plantjes worden schuin gelegd, en hierbij wordt gekeken of dit invloed heeft op de groei.

Mijn vraagstellingen bij deze proeven zijn:

-Hebben verschillende concentraties voeding invloed op de groei van de planten?

-Zal een plant sneller groeien in het licht, of sneller in het donker?

-Zal de zwaartekracht invloed hebben op de groei van een plant?

Hierbij zou ik graag de hypotheses hebben, het liefst met uitgebreide uitleg.

Waar ik zelf aan zit te denken is, kort omschreven:

- de planten met de hoogste concentratie zullen het snelst groeien

- de plant in het licht zal sneller groeien

- de zwaartekracht zal geen invloed hebben op de groei

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee.

Nogmaals, hoe meer uitleg erbij hoe beter.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Hypothese voor drie proeven

Je vraagstellingen zijn prima. De hypotheses die van je gevraagd worden zijn in feite de antwoorden die je denkt te zullen gaan vinden. Die antwoorden heb je ook al, prima dus.

Maar alleen een antwoord is natuurlijk wel erg makkelijk. Waat het echt om gaat is de redenering waarmee je tot dat antwoord bent gekomen. En nu vraag je in feite of een ander je die redenering even wil geven, met andere woorden, om het belangrijkste deel voor jou te gaan doen.

Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Wat was je eigen redenering? Zet die hier eens neer, dan kunnen anderen aangeven of die redenering een beetje logisch is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hypothese voor drie proeven

- de planten met de hoogste concentratie zullen het snelst groeien
Ik denk dat er een S-vormige curve ontstaat. Bij te weinig organische stoffen, zal de plant minder snel groeien, dit neemt toe naarmate er meer voeding is. Echter, de plant kan niet sneller groeien dan hij voedingsstoffen kan opnemen, dus er zit een limiet aan.
- de plant in het licht zal sneller groeien
Lijkt me duidelijk. Planten in louter donker groeien helemaal niet (óók voor de donkerreactie is uiteindelijk licht nodig).
- de zwaartekracht zal geen invloed hebben op de groei
De zwaartekracht heeft alleen effect op de richting van de groei, niet de snelheid van de groei:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gravitropism
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer