De normalisatie constante en het verkrijgen van deze

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7

De normalisatie constante en het verkrijgen van deze

Hey,

Ik zit met een probleem rond de radiale golffunctie, specifiek de normalisatie constante.

Van de website http://quantummechanics.ucsd.edu/ph130a/13...es/node237.html, begrijp ik het meeste als het gaat om het de theorie en de berekeningen, alleen het integreren voor de normalisatie constante gaat fout.

Als begin:
\( r_a = \frac{r}{a_0} \)
\( p = \frac{2Z*r}{n*a_0} = \frac{2Z * r_a}{n} \)
\( R_{n,l} = N * p^l * ( \sum^{n-l-1}_{k=0} a^k * p^k ) * e^{\frac{-p}{2}} \)
Bij de link staat deze anders, maar ik vind het makkelijker werken met deze formule
\( a_k = \frac{k+l-n}{k^2+2kl+k} * a_{k-1} \)
we nemen voor het hoofd quantumgetal n: 3 de d-orbital en voor het azimuthal quantumgetal l: 1

na het invullen krijgen we:
\( R_{1,3} = N * ( \frac{2Z*r_a}{3} ) * ( 1 - \frac{Z * r_a}{6} ) * e^{\frac{-Z *r_a}{3}}\)
dan zetten we het om naar een integraal;
\( \int_0^\infty r^2 * (R_3,1)^2 * dr =1 \)
En dan loop ik een beetje vast, ik snap dat de constante buiten de integraal kan worden gezet, maar de rest geen idee.

Volgens de link zou de r^2 er buiten kunnen worden gezet maar hoe ze dat klaar spelen en met welke regels?

wat doen ze:

Volledig
\( \int_0^\infty r^2 * (N * ( \frac{2Z*r_a}{3} ) * ( 1 - \frac{Z * r_a}{6} ) * e^{\frac{-Z *r_a}{3}})^2 * dr =1 \)
haakjes weg
\( \int_0^\infty r^2 * N^2 * ( \frac{2Z*r_a}{3} )^2 * ( 1 - \frac{Z * r_a}{6} )^2 * e^{\frac{-2Z *r_a}{3}} * dr =1 \)
Constante buiten de integraal zetten
\( N^2 * \int_0^\infty r^2 * ( \frac{2Z*r_a}{3} )^2 * ( 1 - \frac{Z * r_a}{6} )^2 * e^{\frac{-2Z *r_a}{3}} * dr =1 \)
ik zet alle r_a om in r/a0:
\( N^2 * \int_0^\infty r^2 * ( \frac{2Z*r}{3a_0} )^2 * ( 1 - \frac{Z * r}{6a_0} )^2 * e^{\frac{-2Z *r}{3a_0}} * dr =1 \)
En daarna doen ze iets wat ik niet begrijp ze zetten de r^2 buiten integraal in de vorm van 2 * (a0 / 2Z)^2:
\( 2(\frac{a_0}{2Z})^2 * N^2 * \int_0^\infty ( \frac{2Z*r}{3a_0} )^2 * ( 1 - \frac{Z * r}{6a_0} )^2 * e^{\frac{-2Z *r}{3a_0}} * dr =1 \)
en die laatste stap snap ik niet en hierdoor kom ik niet verder, hulp zou erg gewaardeerd worden.

Rutilus

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: De normalisatie constante en het verkrijgen van deze

Verplaatst naar kwantummechanica forum.

Ze passen partieel integreren toe. Heb je hier ooit eerder van gehoord?

Berichten: 7

Re: De normalisatie constante en het verkrijgen van deze

ik heb er wel eens van gehoord, maar nooit in verdiept. Ik ga meteen aan de slag, en kijk of ik verder kan komen bedankt

Reageer