Scheikundige werking van het geheugen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Scheikundige werking van het geheugen

Voor mijn profielwerkstuk moet ik een stuk schrijven over de scheikunde processen van het geheugen. Helaas kan ik alleen geen goede informatie vinden. weet iemand misschien een goed boek dat ik kan gebruiken of een internetsite? Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Scheikundige werking van het geheugen

Misschien dat je wat hebt aan de lobotomie-patienten die na de 'behandeling' geen nieuwe herinneringen konden aanmaken.

Daar moet je een en ander over kunnen vinden.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: Scheikundige werking van het geheugen

Thnx, daaar heb ik mss wel wat aan!

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Scheikundige werking van het geheugen

koop een biologie boek.

zoek op long-term potentiation (LTP), Ca-cyclase,...

langetermijn geheugen dus.

Berichten: 18

Re: Scheikundige werking van het geheugen

Mrtn schreef:Misschien dat je wat hebt aan de lobotomie-patienten die na de 'behandeling' geen nieuwe herinneringen konden aanmaken.

Daar moet je een en ander over kunnen vinden.
Volgens mij bedoel je dan "anterograde amnesie". Dit wordt vaak veroorzaakt door schade aan de hippocampus. Een bekende epilepsiepatient was HM, bij wie de hippocampus en een deel van de temporale kwab was verwijderd. In 40 jaar na de operatie had hij helemaal geen nieuwe herinneringen aangemaakt.

De ziekte van Korsakov geeft ook problemen met het aanmaken van nieuwe herinneringen. Dat is mischien ook wel interessant, omdat alcohol hier de boosdoener is in combinatie met vitamine B gebrek. Alcohol veroorzaakt sowieso vaak geheugenverlies bij grote hoeveelheden. Slaappillen overigens ook.

Ook onderzoek naar slaapprocessen kan interessant zijn, omdat tijdens de slaap ook allerlei belangrijke chemische processen plaatsvinden die met het geheugen te maken hebben. Slaapstoornissen kunnen problemen met het geheugen veroorzaken en langdurige slaapdeprivatie zelfs psychosen. Veel weet ik daar niet over, maar ik zou me daar wel in willen verdiepen als ik wat verder ben met mijn studie.

Berichten: 209

Re: Scheikundige werking van het geheugen

Als je inderdaad iets wilt kunnen vertellen, moet je zoeken op internet naar hippocampus and Memory, en dingen als LTP (long term Potentiation), LTD (long term Depression), NMDA-receptoren, etc.... Met een beetje zoeken vind je dan wel genoeg aanknopingspunten. Je kunt er wel dingen bij vertellen over anterograde en retrograde amnesie, maar feitelijk is dat geen chemie van het geheugen, maar meer het functioneren van een geheugen met beschadigingen. Een verhaal over de chemie van het geheugen zal vooral een verhaal moeten worden over de synapsen, receptoren en de stofjes die bij de informatie-overdracht een rol spelen voor het geheugen.

Berichten: 209

Re: Scheikundige werking van het geheugen

Als je inderdaad iets wilt kunnen vertellen, moet je zoeken op internet naar hippocampus and Memory, en dingen als LTP (long term Potentiation), LTD (long term Depression), NMDA-receptoren, etc.... Met een beetje zoeken vind je dan wel genoeg aanknopingspunten. Je kunt er wel dingen bij vertellen over anterograde en retrograde amnesie, maar feitelijk is dat geen chemie van het geheugen, maar meer het functioneren van een geheugen met beschadigingen. Een verhaal over de chemie van het geheugen zal vooral een verhaal moeten worden over de synapsen, receptoren en de stofjes die bij de informatie-overdracht een rol spelen voor het geheugen.

Reageer