Buigen van roestvrij stalen pijp

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Buigen van roestvrij stalen pijp

Ik hoop dat 1000 wijzen één simpele vraag van één enkele gek kunnen beantwoorden...

Ik wil solide roestvrijstalen ronde pijp van 6 mm tot een (bijna) rechte hoek buigen.

Wat zou de minimale diameter van de ronding zijn zonder dat het staal scheurt?

Iemand enig idee over de toe te passen techniek? Verhitting?

Als je staal buigt, heb je volgens mij altijd te maken met veerkracht. Als ik een bepaalde hoek wil bereiken, zeg 85º, hoeveel verder zou ik dan in theorie moeten buigen zodat bij terugvering die 85º behaald blijken?

Bedankt

Berichten: 4.502

Re: Buigen van roestvrij stalen pijp

De verlenging van de buitenste vezels van de gebogen staaf mag de trekvastheid niet doen overschrijden,want dan gaat er breuk in de buitenste vezels optreden met een voorzetting naar de kern en verder van de staaf.

Aangezien de curve van de trekvastheid een deel vlakke hor.verloop heeft,zal de berekeningswaarde naar boven toe weinig meer uitmaken.

Zal wel ergens liggen tussen Ft,d en Ft,rep (zie eurocode 3 met voor staal ca. 8% verlenging).

Berichten: 3

Re: Buigen van roestvrij stalen pijp

Aha... klinkt goed,... juist ja... ;)

Je naam klinkt net zo Grieks als je antwoord...

Kun je het ook in het Nederlands uitleggen, laten we zeggen aan iemand met het niveau 5 klassen lagere school, zwemdiploma, 3 danslessen en 'n cursus zwakstroom via afstandonderwijs?

Thx

:P

Berichten: 4.502

Re: Buigen van roestvrij stalen pijp

Dat wordt weer een beetje Euro en geldend voor st.37:

Bij de buiging moet je uitgaan,dat de as van de staaf de oorspr.lengte behoudt;de binnenkant ingedrukt wordt en uitstulpt en de buitenkant uitrekt en insnoert.

Nu mag dus die uitrekking volgens geleerden van de Eurocode 3 dan 8% bedragen.

Als dus de straal van de as R bedraagt is de gebogen as onder een hoek van 90 gr dus 0.5 pi *R en de de buitenzijde 1.08(0.5pi *R).

De halve staafdikte is 0.5 D en geeft een straal van R+0.5D en een ombuiglengte van 0.5 pi*(R+0.5D) en die is gelijk aan 1.08(0.5pi *R).

En de verdere uitwerking kun je gewoon in het Hollands doen;er zal voor zover ik het bekijk een verhouding uitrollen tussen D en R ( Wrs. D=0.16 R ?!) ! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Buigen van roestvrij stalen pijp

Wanneer je het 90 graden buigt heb je bij een grote diameter dus aan de buitenkant erg veel trekspanning zitten en aan de binnenkant veel stuik (materiaalopp. wordt kleiner daar zegmaar dus materiaal gaat zich daar ophopen).

Is het niet mogelijk dat je het onder een hoek van 45 graden doorslijpt en vervolgens aan elkaar last? Dan kun je hogere sterktes bepalen want wanneer je 90 graden buigt is de kans groot dat je materiaal scheurt in de buitenbocht.

Ook hangt het ervan af of je dik- of dunwandig RVS hebt.

Berichten: 3

Re: Buigen van roestvrij stalen pijp

Het begint te dagen in het oosten (waar toevallig ook de wijzen vandaan schijnen te komen)...

We praten over een te buigen ronde staaf met een diameter van 6 mm.

Ik heb er dus de volgende berekening op losgelaten (met de nodige afrondingen):

0,5 . 3,14 .r = (0,5 .3,14 .(r+3))/1,08 (de +3 heeft betrekking op de halve dikte van de staaf)

Ik kom dus uit op een straal van ongeveer 9,75 mm.

Zit ik er ver naast?

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Buigen van roestvrij stalen pijp

D = 0.16 x r. Voor r = 9.75 dan zou je een D van 1.56 hebben... ;)

Berichten: 4.502

Re: Buigen van roestvrij stalen pijp

@Dromader: Nog eens over rekenen en dan vind je het goede antwoord (met jouw vergelijking vind ik 0.08R=3!)

Berichten: 1

Re: Buigen van roestvrij stalen pijp

@Dromader Roestvast staal is wat lastiger te buigen als gewoon staal,alhoewel dit natuurlijk ook afhangt van het koolstofgehalte in het staal.

Het is mij niet duidelijk of je het over een pijp of staaf (massief) hebt.

Zonder buigmachine is warm buigen de beste optie.

De buitenkant bocht rekt uit,de binnenkant stuikt zoals in een andere reactie al is opgemerkt.

Bij een pijp (hol) kan je het beste een stukje hout in het uiteinde slaan vervolgens de pijp met fijn zand vullen en even op de grond tikken om het aan te stampen en de andere zijde ook een stukje hout inslaan.

De diameter van de pijp zal dan in de bocht nagenoeg hetzelfde blijven.

Daarna warm buigen.

Teken het midden van de bocht af op de pijp en bepaal ruwweg hoe groot je de bocht wilt hebben.

Van de lengte van de bocht teken je 2/3 'onder' het midden af (dus aan de zijde die je vasklemt) en 1/3 'boven' het midden (aan de zijde die je vaspakt bij het buigen)

Je hebt nu de 'hit' het gebied dat je moet verhitten.

Klinkt misschien wat omslachtig allemaal maar op deze wijze krijg je handmatig een zo mooi mogelijke bocht in een pijp en iedere pijpfitter doet het op deze wijze waneer er geen buigmachine voorhanden of mogelijk is.

PS bij een kleine diameter pijp is het misschien wat gemakkelijker om even een buigijzer van een loodgieter te lenen...

Reageer