De werking van magneten

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

De werking van magneten

hallo,

Ik wilde even het volgende filmpje met jullie delen:

http://vimeo.com/20529545

Het is een 40 seconden durende (engelse) animatie die uitlegt waarom magneten (o.a) ijzer aantrekken.

Veel plezier!

Berichten: 20

Re: De werking van magneten

Interessant, maar hij breekt erg abrupt af op 41 seconden...

Draaiende elektronen... Stukken duidelijker dan het verhaal van kleine magneetjes die in dezelfde richting liggen bij permanente magneten en in die richting gelegd kunnen worden in ijzer. (Dat is nogal "turtles all the way down", want waar bestaan die kleine magneetjes dan weer uit?)

Het valt ook te rijmen met het feit dat een stroom door een geleider een magnetisch veld opwerkt, dat zijn immers ook bewegende elektronen.

Berichten: 20

Re: De werking van magneten

Sorry voor het kicken, maar ik merk dat ik nog wat vragen heb en het bericht niet kan wijzigen. Misschien dat ik ook beter een nieuw topic open, wat is gebruikelijk op dit forum? Zo veel mogelijk in een topic houden, of vragen bij voorkeur elk in een eigen topic?

Want ik vraag me nu af:

Uit het filmpje maak ik op dat in niet magnetische materialen de elektronen zodanig tegen elkaar indraaien dat het door een bewegend elektron opgewekte magnetische veld wordt opgeheven door een ander elektron.

Hoe zit het dan met waterstof, dat heeft toch maar 1 elektron? Akkoord, een los atoom waterstof ben ik nog nooit tegengekomen, en het atoom wat er toevallig naast zit heeft ook elektronen (het hoeft geen waterstofatoom te zijn, vandaar meervoud). Maar is waterstof dan magnetisch?

EDIT: Net na het posten kan ik nog wel wijzigen, toch handig voor (type)foutjes en aanvullingen.

Berichten: 2

Re: De werking van magneten

Curious Luke schreef:Sorry voor het kicken, maar ik merk dat ik nog wat vragen heb en het bericht niet kan wijzigen. Misschien dat ik ook beter een nieuw topic open, wat is gebruikelijk op dit forum? Zo veel mogelijk in een topic houden, of vragen bij voorkeur elk in een eigen topic?

Want ik vraag me nu af:

Uit het filmpje maak ik op dat in niet magnetische materialen de elektronen zodanig tegen elkaar indraaien dat het door een bewegend elektron opgewekte magnetische veld wordt opgeheven door een ander elektron.

Hoe zit het dan met waterstof, dat heeft toch maar 1 elektron? Akkoord, een los atoom waterstof ben ik nog nooit tegengekomen, en het atoom wat er toevallig naast zit heeft ook elektronen (het hoeft geen waterstofatoom te zijn, vandaar meervoud). Maar is waterstof dan magnetisch?

EDIT: Net na het posten kan ik nog wel wijzigen, toch handig voor (type)foutjes en aanvullingen.
hhhmm dat is nog eens een goede vraag. Ik zou zo uit mijn hoofd het antwoord niet weten... iemand anders misschien?

in dit: http://www.youtube.com/watch?v=Uui6bTbjxfE filmpje zie je dat de waterstof niet erg veel lijkt te reageren op de magneten, dus misschien is het niet magnetisch? \

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: De werking van magneten

Je geeft het antwoord eigenlijk al zelf. Eén enkel elektron is inderdaad magnetisch (de magnetisatie die het bezit noemen we spin). Echter zul je zelden met slechts één enkel elektron te maken hebben, en dan moet er iets speciaals aan de hand zijn (ferromagnetisme) om alle spins in dezelfde richting te laten wijzen. Er zijn experimenten in laboratoria waar ze een enkel elektron kunnen invangen in een "put" en hiervan de magnetisatie (spin) kunnen meten en kunnen wijzigen. Dit staat aan de basis van een geheel nieuw veld: spintronica.

Reageer