Wiskunde leren?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Wiskunde leren?

Allereerst heb ik geen idee of dit hoort correct is, dus als hij verplaatst dient te worden?

Anyway, ik heb waarschijnlijk mijn roeping gemist 10 jaar geleden en ik ben ''vergeten'' mijzelf te verdiepenn in iets prachtigs als wiskunde. Ik heb vanwege omstandigheden maar een VMBO achtergrond waarin wiskunde eigenlijk is blijven haken op 1+1=2... met andere woorden ik weet zo verschikkelijk weinig dat als ik wil beginnen ik heel laag moet beginnen. Op zich geen probleem ik weet vanmijzelf dat ik het wel eigen maak, echter heb ik geen idee welke weg te bewandelen.. Waar begin je als machten al niet op je rekenmachine kan uitrekenen maar het volledig uit moet schrijven? Dat deed ik namelijk ook gewoon op school... Mijn kennis is zeer laag maar mijn leervemogen vrij hoog, echter denk ik dat het voor wiskunde, in vergelijking tot verklaarbare vakken als psychologie, verstandig is en eigenlijk een must is dat je alles weet.

Mijn vraag dus? Waar kan ik beginnen? Eind punt heb ik niet echt, ik wil vooral beginnen en iets inhalen wat ik toen der tijd gelaten heb te doen ;) . Het liefst helemaal niet uitgebreid maar beknopt duidelijk en simpel..

Iemand enig idee? Boeken? Docu?

Mvg,

Michael

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Wiskunde leren?

Waar liggen je interesses vooral?

Apprecieer je vooral de esthetiek in de wiskunde? Wil je je wiskunde gebruiken voor natuurkunde? Wil je meer wiskunde voor in het dagelijkse leven op praktische problemen toe te passen? Wil je gewoon je middelbaar terug ophalen? ...

Als je het op jezelf doet, moet je geen leerplan volgen en kun je je dus misschien toespitsen op iets dat je "leuk" vindt?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12

Re: Wiskunde leren?

Waar mijn intresses liggen? Dat is lastig ik ben nogal van alles.. Scheikundig, natuurkundig, psycholgie... Met andere woorden het liefst zoveel mogelijk..

maar ik mis vooraal een basis van waaruit ik kan voortborduren... Ik heb geen idee hoe ik een basis zou kunnnen ontwikkellen die mij naar een nivo brengt waarnaar ik rustig kan door ''leren''..

Ik heb wiskunde nergens voor nodig, ik wil het ''gewoon'' weten en er mee kunnen spelen.

Mvg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Wiskunde leren?

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 324

Re: Wiskunde leren?

Slomo schreef:Waar mijn intresses liggen? Dat is lastig ik ben nogal van alles.. Scheikundig, natuurkundig, psycholgie... Met andere woorden het liefst zoveel mogelijk..

maar ik mis vooraal een basis van waaruit ik kan voortborduren... Ik heb geen idee hoe ik een basis zou kunnnen ontwikkellen die mij naar een nivo brengt waarnaar ik rustig kan door ''leren''..

Ik heb wiskunde nergens voor nodig, ik wil het ''gewoon'' weten en er mee kunnen spelen.

Mvg
Is niet zogemaakelijk om een cursus te vinden die de basisgebeginselen van wiskunde bijbrengt

Een aanwijzing zijn de studie boeken voor het voortgezet onderwijs

Je hebt een VMBO achtergrond met wiskunde..dus kijk eens opnieuw naar je studieboeken en naar de opbouw hiervan

Hoe begint de wiskunde in deze boeken ?

Basis is de bewerkingen met getallen..algebra... de rekenregels hiervoor

Heb je eenmaal een idee van getalverzamelingen verkregen wat je met die met die getallen kunt doen om er nieuwe getallen mee te maken ( bewerkingen op getallen) dan kijk je verder naar de toepassing van getallen in de wiskunde

Denk bijv aan het functiebegrip of meetkunde ( hoeken )

Probeer dus eerst een feeling te krijgen hoe je symbolen kunt manipuleren ( herleiden )

Dus een formule in een andere vorm schrijven of vereenvoudigen

Getallen.. rekenen met breuken ..al die rekenregels moet je kennen..tekenregels van positieve en negatieve getallen (de verzameling Z )

De basis is echt eerst de getallen op zich waar je mee moet leren werken, daarna komt de toepassingen hiervan

Dus bestudeer je oude wiskunde boeken weer.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Wiskunde leren?

Hoewel ik me aansluit bij het bovenstaande advies om met schoolboeken te beginnen, wil ik nog wel Khan Academy vermelden. Zowel op Youtubeals op zijneigen site heeft Salman Khan (de oprichter) vele filmpjes geplaatst over uiteenlopende onderwerpen, vooral ook over wiskunde, allemaal zeer helder uitgelegd.

Berichten: 12

Re: Wiskunde leren?

janamdo schreef:Is niet zogemaakelijk om een cursus te vinden die de basisgebeginselen van wiskunde bijbrengt

Een aanwijzing zijn de studie boeken voor het voortgezet onderwijs

Je hebt een VMBO achtergrond met wiskunde..dus kijk eens opnieuw naar je studieboeken en naar de opbouw hiervan

Hoe begint de wiskunde in deze boeken ?

Basis is de bewerkingen met getallen..algebra... de rekenregels hiervoor

Heb je eenmaal een idee van getalverzamelingen verkregen wat je met die met die getallen kunt doen om er nieuwe getallen mee te maken ( bewerkingen op getallen) dan kijk je verder naar de toepassing van getallen in de wiskunde

Denk bijv aan het functiebegrip of meetkunde ( hoeken )

Probeer dus eerst een feeling te krijgen hoe je symbolen kunt manipuleren ( herleiden )

Dus een formule in een andere vorm schrijven of vereenvoudigen

Getallen.. rekenen met breuken ..al die rekenregels moet je kennen..tekenregels van positieve en negatieve getallen (de verzameling Z )

De basis is echt eerst de getallen op zich waar je mee moet leren werken, daarna komt de toepassingen hiervan

Dus bestudeer je oude wiskunde boeken weer.
De laatste keer dat ik op school zat was in 2002, en dus heb ik vrijwel geen boeken;)..

Ik ben al op zoek geweest naar boeken maar het is te uitgebreid om snel door te lezen en daarnaast is het ook nog eens gigantisch duur.

Het leren werken met moet absoluut geen probleem zijn. Het gaat puur om de feitelijke kennis die ik mis en niet makkelijk kan terug vinden.

Berichten: 324

Re: Wiskunde leren?

Slomo schreef:De laatste keer dat ik op school zat was in 2002, en dus heb ik vrijwel geen boeken;)..

Ik ben al op zoek geweest naar boeken maar het is te uitgebreid om snel door te lezen en daarnaast is het ook nog eens gigantisch duur.

Het leren werken met moet absoluut geen probleem zijn. Het gaat puur om de feitelijke kennis die ik mis en niet makkelijk kan terug vinden.
Je kunt 2e hands boeken wiskunde boeken kopen bij de Slegte

Als je daar gaat neuzen zijn er verschillende jaargangen wiskundemethodes( wiskunde boeken) te vinden voor verschillende schooltypes

Je hebt de moderne wiskunde serie Wolters Nordhof), sigma serie en en nog een paar meer wiskunde methodes

Maakt niet zo veel uit welke wiskundemethode van wie je uikiest bij de Slegte 2e hands boekhandel

In principe volgen ze allemaal dezelfde opbouw van de studiestof zo'n beetje

Koop er ook de antwoorden boekjes bij..

Misschien vind je hele goedkope boeken zo voor 10 euro per stuk ?

Ik dacht ook nog aan een wiskunde boek van j van der craats..okk voor instappers..zal eens kijken hiernaar

Berichten: 324

Re: Wiskunde leren?

Slomo schreef:De laatste keer dat ik op school zat was in 2002, en dus heb ik vrijwel geen boeken;)..

Ik ben al op zoek geweest naar boeken maar het is te uitgebreid om snel door te lezen en daarnaast is het ook nog eens gigantisch duur.

Het leren werken met moet absoluut geen probleem zijn. Het gaat puur om de feitelijke kennis die ik mis en niet makkelijk kan terug vinden.
Je kunt 2e hands boeken wiskunde boeken kopen bij de Slegte

Als je daar gaat neuzen zijn er verschillende jaargangen wiskundemethodes( wiskunde boeken) te vinden voor verschillende schooltypes

Je hebt de moderne wiskunde serie Wolters Nordhof), sigma serie en en nog een paar meer wiskunde methodes

Maakt niet zo veel uit welke wiskundemethode van wie je uikiest bij de Slegte 2e hands boekhandel

In principe volgen ze allemaal dezelfde opbouw van de studiestof zo'n beetje

Koop er ook de antwoorden boekjes bij..

Misschien vind je hele goedkope boeken zo voor 10 euro per stuk ?

Ik dacht ook nog aan een wiskunde boek van j van der craats..o0k voor instappers

Vaak gaat het bij wiskunde om het paraat hebben van "rekenregels"

Het stikt van de rekenregels ...maar het altijd om vermenigvuldigen, delen,optellenen aftrekken vanverschillende soorten getallen

Ja, de gehele getallen, d ebreukgetallen, de wortelgetallen, de exponent getallen , etc

rekenregels voor gehele getallen

rekenregels voor breuken

rekenregels voor wortelgetallen

rekenregels voor exponenten

rekenregels voor logaritmen

rekenregels voor limieten

rekenregels voor afgeleiden

rekenregels voor integralen

.......................

Vaak zal je indeze rekenregels herkennendat ze gelden voor vermenigvuldigen, delen, optellen en aftrekken ( afgekort:

(x, /,+, -)( dit zijn de bewerkingstekens)

Voorbeeld

Het vermenigvuldigen van getallen, breuken, wortels, exponenten, logaritmen, limieten,

Begin eerst maar met leren van de rekenregels voor getallen

leer eerst de "bewerkingregels" voor getallen : in welke volgorde moet ik de bewerkingen op getallen gaan uitvoeren?

vermenigvuldigen : een vermenigvuldiging

delen : een deling

optellen : een optelling

aftrekken: een aftrekking

dus a xb +c/d x e=? stel ik geef getallen op voor a,b,c,d en e

Dit soort zaken staat allemaal in de wiskundeboeken

Onthoud : Hoe Moeten Wij Van De Onvoldoendes Afkomen als bewerkingsvolgorde voor getallen

Je moet eerst zorgendat je een een basiskennis van wiskunde hebt en vandaaruit kan je naar de "hogere wiskunde" gaan die het mogelijk maken om die boeken te gaan lezen waar je interesse naar uit gaat

Je hebt dus lagere wiskunde en hogere wiskunde ..waar ligt de scheiding ?

Ik denk dat als je met functies gaat beginnen en de limieten hiervan dat je dan het rijk van de hogere wiskunde binnenkomt

Mooi gezegd hé ..maar misschien dat er mensen op het forum zijn die hier anders over denken ?

Schiet

Berichten: 324

Re: Wiskunde leren?

-------------------------------------------------

Schiet me ook nog te binneN SAMENVATTINGEN ..boekjes die de leerstof van de wiskunde samenvatten

heel handig

Ik heb hier een aantal samenvatting boekjes voor het MTo wiskunde , havo wiskund A en vwo Wiskunde B

Het boek je heet SAMENGEVAT(uitgeverij Onderwijspers) ..heelhandig , want er staan ook veel voorbeelden in naast de de rekenregels

Het zijn schematische samenvatingen van de examenstof



Kan je ook 2e hands aanschaffen ..zoek ernaar

Ik heb ook nog een2e serie overzichtsboekjes genaamd bijv: overzicht wiskunde vwo a (educa boek)

Misschien dat er ook samenvattingboekjes voor het VMBO te vinden zijn?

Berichten: 324

Re: Wiskunde leren?

Het stikt van de rekenregels ...maar het GAAT vaak altijd om vermenigvuldigen, delen, optellen en aftrekken van verschillende soorten getallen

Ja, de gehele getallen, de breukgetallen, de wortelgetallen, de exponent getallen , etc

Correctie

Bestudeer daarom goed de verschillende getalverzamelingen die er zijn en hetsoort getallen wat erin zit

Breuken vind bijv je niet in de verzameling natuurlijke getallen

Het begon allemaal met de (verzameling)natuurlijke getallen 1,2,3,4, => oneindig

Toen zei iemand een keer .. ik wil 10 van 5 aftrekken dus 5 -10 = ?? ..nou dit is geen natuurlijk getal meer

Dus toen moest de verzameling natuurlijke getallen uitgebreid gaan worden met het getal o en negatieve getallen

toen bleek het wel mogelijk om 10 -5 te kunnen aftrekken..nou ja en zo ging het verder om de verzameling van de natuurlijke getallen uit te breiden met nieuwe soorten getallen

Breuken hebben we nog niet gehad..dus weer verder de verzameling van natuurlijke getallen groter te maken door er breukgetallen in te stoppen waardoor je weer nieuwe bewerkingen met getallen kunt doen

Bestudeer daarom het begrip getallen lijn goed ..nou nu stop ikermee

Re: Wiskunde leren?

Die tip van de tweedehands boeken is zeer goed! ;) Wiskundeboeken van tientallen jaren oud zijn nog best te gebruiken, vooral als het je om de wiskunde zelf gaat en niet om het behalen van je papiertje.

Verder vormen de vele rekenregeltjes niet de eigenlijke basis van de wiskunde. Die rekenregels kunnen weer worden afgeleid uit de definitie van de getallensystemen waarvoor ze gelden. Dit kan je in de oude boeken van Fred Schuh nazoeken (niet eenvoudig!). Je kan de "logica" van die regels vaak ook wel inzien door simpele voorbeelden te bekijken, hoewel dat natuurlijk geen echte bewijzen zijn. :P

Verder is de recreatieve wiskunde ook leuk, daar bestaan zeer veel boeken over...

Berichten: 2

Re: Wiskunde leren?

Ik zou zoals inderdaad eerder ook al is gezegd om te beginnen zoeken naar tweedehands wiskundeboeken of misschien kun je wat basisregels op internet vinden.

Als je dan de basisregels van een bepaald onderwerp kent moet je gaan oefenen met makkelijke sommen of equaties en dat kun je dan steeds verder opbouwen tot je je de rotatie van het toepassen van die regels eigengemaakt hebt.

Maar niet te moeilijk beginnen, je moet eerst de makkelijke onderwerpen behandelen zoals: hoeken berekenen, en dan kun je dat opbouwen naar algebra.

Ook een tip is om maar 1 onderwerp tegelijk te behandelen, dit maakt het makkelijker, en als je die beheerst kun je een nieuw onderwerp nemen.

have fun ;)

Reageer