Invloed kosmische straling op bewolkingsgraad

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Invloed kosmische straling op bewolkingsgraad

Verhoogde zonneactiviteit verzwakt de kosmische straling op de aarde doordat de zonnewind meer kosmische straling wegblaast. Hierdoor neemt de bewolkingsgraad af; minder bewolking heeft als netto resultaat een temperatuurverhoging op aarde tot gevolg.

Hoe komt het dat de bewolkingsgraad afneemt? Welke invloed heeft kosmische straling op de bewolkingsgraad?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Invloed kosmische straling op bewolkingsgraad

De kosmische straling ioniseert de N2 en O2 moleculen. De ionen zijn een perfecte start voor een druppeltje.

De polaire H20 moleculen plakken er graag tegen.

Hoe minder zon, hoe minder kosmische straling, hoe minder ionen, hoe minder druppels.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Invloed kosmische straling op bewolkingsgraad

thermo1945 schreef:De kosmische straling ioniseert de N2 en O2 moleculen. De ionen zijn een perfecte start voor een druppeltje.

De polaire H20 moleculen plakken er graag tegen.

Hoe minder zon, hoe minder kosmische straling, hoe minder ionen, hoe minder druppels.


Minder zon = minder kosmische straling.

Maar minder kosmische straling hoeft niet altijd te betekenen minder zon?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Invloed kosmische straling op bewolkingsgraad

Maar minder kosmische straling hoeft niet altijd te betekenen minder zon?
Strikt genomen niet maar ik verwacht dat de kosmische straling over lange tijd constant is. De fluctuaties van de intensiteit verwacht ik als minimaal, omdat elk ster zijn bijdrage levert.

Ik ken geen meetwaarden op dit gebied maar een niet al te verre supernova zou de intensiteit kunnen laten toenemen.

Kijk zeker ook even hier.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Invloed kosmische straling op bewolkingsgraad

De kosmische straling ioniseert de N2 en O2 moleculen. De ionen zijn een perfecte start voor een druppeltje.
Zou de zonnewind niet hetzelfde moeten doen, nadat het de kosmische straling heeft weggeblazen?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Invloed kosmische straling op bewolkingsgraad

De fluctuaties van de intensiteit verwacht ik als minimaal, omdat elk ster zijn bijdrage levert.
Minimaal? Ik weet hier niet veel van af, maar aangezien de zon dicht bij de aarde staat zou ik de fluctuaties juist als 'enorm' zien bij een zonnewind.
Ik ken geen meetwaarden op dit gebied maar een niet al te verre supernova zou de intensiteit kunnen laten toenemen.
De intensiteit van de kosmische straling? En zou hierdoor de bewolking dan weer kunnen toenemen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Invloed kosmische straling op bewolkingsgraad

Zou de zonnewind niet hetzelfde moeten doen, nadat het de kosmische straling heeft weggeblazen?
De zonnewind bestaat uit geladen deeltjes die door het magneetveld van de aarde naar de magnetische polen worden gedirigeerd.

Bij de polen is die ionisatie te verwachten.

Reageer