Springen naar inhoud

Ontwerp wiekprofiel van windturbine

• Log in om te kunnen reageren

plop0-1

plop0-1

• >100 berichten
  • 149 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2011 - 21:29

hallo,

Op dit moment ben ik bezig met het ontwerpen van een wiekprofiel
voor een windturbine (zowel voor HAWT en VAWT).
Ik heb vrijwel alle aspecten van de windturbine bestudeerd, maar dit heeft slechts tot meer verwarring geleidt.

Ik hoop dus dat ik enkele tips kan krijgen dat me verder op weg helpt.

alvast bedankt!

Veranderd door plop0-1, 13 maart 2011 - 21:29

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 13 maart 2011 - 22:27

Let op het loodrechte vaantje aan het uiteinde. Dat verhoogt de effectiviteit van de energie-omzetting.

Puntje

Puntje

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 maart 2011 - 23:57

Wat heb je precies allemaal bestudeerd?

Let op het loodrechte vaantje aan het uiteinde. Dat verhoogt de effectiviteit van de energie-omzetting.

Bedoel je hier een winglet? Dit betreft dan niet niet het profiel.
Als dit toch het profiel betreft, dan zit ik fout, maar ik heb alleen ervaring met vliegtuigprofielen. ;)

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 maart 2011 - 17:27

Verplaatst naar stromingsleer
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Kaspace

Kaspace

• >100 berichten
  • 202 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2011 - 20:22

NACA report 460 bevat een heleboel informatie over profielen:
-Hoe je ze kan construeren mbv de NACA-codes
-Invloed van de f/c (dikte tov koorde)
-Invloed van de welving van het basisprofiel

bv:
Je construeert een basis profiel van 12% dikte, deze is dan symmetrisch (ongewelfd), dat is een NACA0012. Is heel geschikt voor een VAWT (darrieus).
Meestal ligt de grooste dikte op 40% vanaf de neus, en het symmetrische profiel wordt meestal enkele procenten gewelfd bv 4%.
Als je dit toepast op een NACA0012 krijg je een NACA4412. Die is nagenoeg vlak aan de onderkant (=makkelijk uit een plank te maken), is redelijk dik om nog wat buigsterkte te hebben, maar heeft tevens een aantrekkelijk lage weerstand omdat hij toch dun is. Dit profiel is een goed uitgangspunt voor (zelfbouw-) windmolens met horizontale as. Als je de wiek buigstijver wilt hebben neem je een grotere dikte, bv 15% a 18% ipv 12%. Bedenk echter dat een dik profiel meer stromingsweerstand oplevert en zeker bij "amateur" grootte van de molen moeilijker aan de vereisten voor een behoorlijke Reynoldswaarde voldoet (waardoor je slechtere aerodynamische eigenscahappen krijgt).
Aerodynamisch bekeken kan je eigenlijk het beste maar een dunne gewelfde plaat nemen (bv een Luxaflex lamel)...

Rotordesign vindt je hier

Veranderd door Kaspace, 26 maart 2011 - 20:29

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures