Niet slapen

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Niet slapen

Mijn biologieleraar zei dat als je een week slaapt dat je dan dood gaat ;) ik geloof er dus geen barst van en daarom probeer ik argumenten te vinden waraom het niet zo is :shock: graag hulp :?:
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Niet slapen

Als je als mens tijdens die week ook niks drinkt, ben je er wel slecht aan toe daarna in ieder geval.

Je kan je biologieleraar misschien eens vragen naar hoe dat dan zit met dieren die winterslaap houden; waarom gaan zij niet dood en waarom zou een mens wel doodgaan?

groet

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: Niet slapen

nee het gaat puur om het slapen
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Niet slapen

dan kun je dus nog steeds vragen waarom dieren hun winterslaap overleven.

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: Niet slapen

Mijn vraag was eigenlijk: Hoe overleef je als je niet slaapt, en niet hoe overleef je als je wel slaapt :wink:
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Niet slapen

Ok, da's een heel ander verhaal. Hiermee zijn experimenten gedaan op ratten waarbij ze de kooien zo nu en dan onder stroom zetten om de beestjes wakker te houden. Ik heb alleen geen idee wat hier uitkwam; dat zou je op moeten zoeken.

Wel is er in de geneve-conventie iets opgenomen over dat je krijgsgevangen niet te lang uit hun slaap mag houden, dus men vindt slapen kennelijk wel een groot goed... Of het dodelijk is om niet te slapen, zou ik niet weten. Vraag je docent om een bewijs zou ik zeggen; als hij dat niet kan leveren moet je gewoon zeggen dat je hem niet geloofd en graag een onderbouwing hoort van zijn theorie... :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Niet slapen

Het wereldrecord wakker blijven staat op ongeveer 11 dagen, dus langer dan een week. Als je dus al dood kan gaan van niet-slapen dan gebeurt dat in elk geval niet na een week. Maar ik denk dat je na zo'n lange tijd zonder slaap sowieso niet meteen dood gaat, maar gewoon in slaap valt. Op een gegeven moment kun je gewoon niet meer wakker blijven, wat je ook probeert. Je hersenen hebben slaap nodig, en ze zorgen er wel voor dat ze die hoe dan ook krijgen.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: Niet slapen

Dus de hersenen schakelen zich gewoon vanzelf uit als je extreem lang wakker probeert te blijven? Dan is 11 dagen wel lang :shock: Diezelfde biologieleraar zei ook dat tijdens de slaap alleen maar bepaalde dingen aangemaakt werden, dit vind ik dus helemaal nergens op slaan, volgens mij was hij serieus ;)
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Niet slapen

Nou, een beetje gelijk heeft hij wel hoor. Slaap is ook voor het lichaam erg belangrijk, want inderdaad worden sommige stoffen, zoals groeihormonen, vooral tijdens de slaap aangemaakt. Bovendien herstelt je lichaam zich beter tijdens het slapen. Dus slaap is zeker geen overbodige luxe.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: Niet slapen

VOORAL ja dat wist ik ook nog wel :wink: maar hij zei alleen en dat vatte ik niet :shock:
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Niet slapen

Nou, misschien geldt dat 'alleen' ook wel voor bepaalde stoffen, dat weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Feit blijft dat slapen onmisbaar is om gezond (zowel geestelijk als fysiek) te blijven.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 151

Re: Niet slapen

Volgens mij ging de discussie er over dat een week slapen slecht is. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Niet slapen

Volgens mij ging de discussie er over dat een week slapen slecht is. ;)
Lees eerst de hele thread eens voor je gaat posten... :shock:

Berichten: 1

Re: Niet slapen

als je langer dan 9 uur slaapt heb je 15%meer kans dat je vroegtijdig dood gaat dus een week slapen lijkt me niet gezond (dit geld alleen voor mens) maar de topic ging over een week NIET slapen :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: Niet slapen

ik ben het helemaal met hamlap eens, die biologieleraar is nog aan het studeren en ik wil hem te slim af zijn als iemand iets bijzonders weet hier over meld het dan :wink:
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Reageer