Springen naar inhoud

Vraag over magneten/electromagneten


  • Log in om te kunnen reageren

#1

dvk

    dvk


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 september 2005 - 14:17

Ik ben een leek op het gebied van magneten, vandaar mijn bericht.
A: hoe veel stroom loopt er door een electromagneet, kan deze ook op een accu, cq batterij werken, zo ja, hoeveel kan deze dan nog dragen?

B: een gewone magneet: kan je de polariteit manipuleren of is dit dus alleen bij een electromagneet?

C: stel je hebt een magneet die flink wat kracht heeft zeg je kan er een voorwerp van 10 kilo makkelijk mee tillen. zou je dit dan makkelijk los kunnen krijgen? of zit dit muurvast? En hoe groot zou zo'n magneet zijn?

Dank voor al het antwoord op mijn vragen waar ik het antwoord niet op zou weten.
groeten dylan, amsterdam

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Wouter_Masselink

    Wouter_Masselink


  • >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 september 2005 - 14:30

Er is in theorie geen beperking aan de stroom die door een electromagneet kan lopen. Je kan deze dus ook op een accu oid laten werken.

Je kan alleen bij een electromagneet de polariteit omdraaien.

Als je een voorwerp van 10 Kg op wil tillen met een electromagneet, dan moet deze dus minstens 10 Kg kunnen dragen. Door met een gewicht groter dan 10 Kg aan de electromagneet te trekken kan deze los laten. Hoe groot deze moet zijn is niet te zeggen. Een gewone magneet zou 10 Kg kunnen dragen. Hoe groot deze is, dat hangt helemaal af van de samenstelling van de magneet. Voor een electromagneet hangt het vooral af van de dikte van de draad, het aantal windingen de stroomsterkte etc.
"Meep meep meep." Beaker

#3

StrangeQuark

    StrangeQuark


  • >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 september 2005 - 14:34

Hoeveel stroom door een electromagneet loopt is ongeveer vragen hoeveel benzine een auto per kilometer nodig heeft. Dit hangt af van het type auto (varierend van 1:50 tot 10:1), dus dat kan je niet zo makkelijk zeggen. Super heftige electromagneten kunnen 1000en amperes door zich heen hebben lopen, maar dat zijn dan altijd supergeleiders. Een mangeet kan prima werken met een accu of een battarij, ik heb toen ik een jaar of 10 was me prima vermaakt met een 9V battarijtje, een M20 bout en veel koperdraad. Daarmee kon je nog best een redelijk krachtige magneet mee maken. Hoeveel stroom deze uiteindelijk kan dragen hangt van je dikte draad af. Stroom levert warmte op in de draad door de interne weerstand. Hoe dikker de draad hoe meer stroom je er doorheen kan laten gaan en dus ook direct hoe groot je magnetisch veld kan zijn. Je zou ook eventueel je draad kunnen koelen dan kan je er meer stroom doorheen laten gaan. Zo zijn er een aantal oplossingen. Grote magneten voor bijvoorbeeld een MRI scan of een deeltjesversneller werken altijd met supergeleidende draden, waar de weerstand praktisch nul is en waardoor er dus geen warmte ontstaat.

B: Je kan de polariteit niet zo makkelijk omdraaien, wel minder of meer maken. Wat je voor je moet zien wat er in een permanente magneet zit zijn allemaal kompas naaldjes genaamd Weiss gebieden. Je kan het zo zien dat je kompas wijst altijd naar het noorden. Stel je nou voor dat je permanente magneet allemaal van die kompasjes in zich heeft, normaal zouden al die kompasjes alle kanten op wijzen. Echter een permanente magneet heeft veel van haar kompasjes naar dezelfde kant wijzen. De magneet heeft dan netto een magnetisch veld in de richting van al die kompasjes. Je kan je misschien voorstellen dat als je een magneet langs een stuk ijzer (of nikkel of kobalt zijn de mogelijkheden) haalt, dat je dan door die magneet wat kompasjes 'mee neemt' kwa richting. Ze gaan de magneet volgen, net zoals een gewoon kompas altijd in de richting van de magneet gaat staan. Bij IJzer, nikkel en kobalt blijven die Weiss gebiedjes staan in de orientatie waar je ze hebt achtergelaten, terwijl bij de andere stoffen die Weiss gebiedjes weer door elkaar gaan zitten. Daarom zijn sommige metalen wel magnetiseerbaar en anderen niet.
Nu was jouw vraag of je de polariteit kan omdraaien. Nou als je een magneet hebt en al die Weiss gebiedjes naar een bepaalde kant staan, dan kan je een andere sterkere (het liefst sterker) magneet pakken en die heel vaak tegen de kompasjes in wrijven. Dan zal die sterkere magneet de kompasjes stuk voor stuk gaan omdraaien, waardoor de magneet eerst in kracht zal afnemen, en tot slot netto meer Weiss gebiedjes de andere kant op hebben staan, en dan is de polariteit omgedraaid. Je kan het niet zo makkelijk doen als bij een electromagneet.

C: Tja wat is makkelijk. Als je een object van tien kilo hebt wat opgetild wordt, dan moet je harder trekken dan de zwaartekracht dat doet. De waartekracht trekt er met een kracht van 9.81 * 10 (F=m*g) aan, en dus met een kracht van 98 Newton. Jij zuld daar dus harder aan moeten trekken. Het zal een enorme ferromagneet zijn, maar kan ook een redelijk kleine electromagneet zijn. Het is zo moeilijk om groot en klein te definieren omdat dat allemaal relatief is. Een autosloperij magneet kan een paar duizend kilo optillen.

In dit topic werden al wat vragen behandelt over magneten en electromagneten:
http://www.wetenscha...showtopic=12759
en
http://www.wetenscha...showtopic=12215

Verder moet je maar eens de zoekfunctie op het forum gebruiken als je nog meer vragen hebt, veel zijn er al beantwoord.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures