Energiestroom aarde

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Energiestroom aarde

In mijn ANW-stencil staat dat de atmosfeer minder warmte afgeeft aan de ruimte dan terug naar de aarde

In indexcijfers:

69 is warmtestraling aardoppervlak + atmosfeer naar heelal

98 is warmtestraling atmosfeer naar aarde.

Die 69 lijkt uit twee bronnen te komen (aarde + 'atmosfeer') en die 98 alleen van de atmosfeer,

hoe kan die van 69 dan minder zijn? De straling naar het heelal toe is kleiner, wat is daar de oorzaak van?

En nog iets; warmtestraling atmosfeer is toch eigenlijk warmtestraling aarde, want de aarde straalt warmte uit en de atmosfeer neemt dat op?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Energiestroom aarde

Een deel van de zonnestraling wordt teruggekaatst naar de ruimte. De rest wordt in eerste instantie geabsorbeerd door de atmosfeer.

De atmosfeer straalt die warmte voor een deel naar de ruimte en een deel naar het aardoppervlak waar die warmte wordt geabsorbeerd. Dat leidt tot opwarming van het aardoppervlak en afkoeling van de atmosfeer.

Het aardoppervlak straalt warmte uit naar de atmosfeer. Daardoor koelt het aardoppervlak af en wordt de atmosfeer weer warmer.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Energiestroom aarde

thermo1945 schreef:Een deel van de zonnestraling wordt teruggekaatst naar de ruimte. De rest wordt in eerste instantie geabsorbeerd door de atmosfeer.

De atmosfeer straalt die warmte voor een deel naar de ruimte en een deel naar het aardoppervlak waar die warmte wordt geabsorbeerd. Dat leidt tot opwarming van het aardoppervlak en afkoeling van de atmosfeer.

Het aardoppervlak straalt warmte uit naar de atmosfeer. Daardoor koelt het aardoppervlak af en wordt de atmosfeer weer warmer.


Okee, dit maakt het al duidelijker maar mijn vraag kwam eigenlijk door een soortgelijk plaatje als dit hieronder..
stralingsbalans2.jpg
stralingsbalans2.jpg (52.61 KiB) 432 keer bekeken
en hierin snap ik dan niet:

waarom neemt de aarde 50 op en geeft die 30 af?

is die 20 dan in de atmosfeer of in de aarde?

en verder snap ik die rode pijlen niet,

waar komen ze vandaan?!

vooral die 110; waarom opeens 110?

Reageer