Links- of rechtshandig

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Links- of rechtshandig

Hier ook rechts...
Dat is maar een gedacht. Waarom zou het voor een linkshandige een zier uitmaken om te stemmen op een onbenullige forumpoll?
Kweenie...

Misschien omdat zo'n poll hen al iets meer opvalt dan bij diegenen die toch denken dat daar niets aan is, omdat de meesten toch rechtshandig zijn?

Of om aan te geven dat zij, als minderheid, toch ook wel degelijk een groep vormen? Dus een zekere vorm van 'verbondenheid'?

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 39

Re: Links- of rechtshandig

Ik ben ook linkshandig. Ik ben vooral geinteresseerd in psychologie en de meer alpha-achtige vakken.

Toch kwam uit mijn HBO toelatingsexamen (21+) dat ik juist meer een beta mens ben. Ik scoorde weliswaar onder het gemiddelde wat betreft wiskundige kennis, maar op ruimtelijk inzicht scoorde ik het hoogste dat je kan scoren, en ruimtelijk inzicht correleert sterk met wiskundig / abstract vermogen / inzicht. Wel apart. Heb wiskunde wel altijd leuk gevonden in die zin dat ik het zag als raadseltjes die ik moest oplossen. Misschien ben ik ook meer in de alpha hoek beland door mijn faalangst op de middelbare school en heb ik dat nooit meer recht getrokken ;) Wel jammer eigenlijk...

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Links- of rechtshandig

@ Chr0nicle

Een troost: je moet de relatie tussen links- of rechtshandigheid en een dominante linker- of rechterhemisfeer niet een op een zien. Allereerst is de voorkeurshand weliswaar snel bepaald, maar het is niet voor niets ''voorkeur''. In de kinderjaren is het allemaal nog best plastisch en gaat het ook om wat je aanleert qua bijvoorbeeld schrijven.

Ten tweede is het zo dat de twee hersenhelften meer met elkaar gemeen hebben dan dat zij van elkaar verschillen. Het is niet zo dat een proces als taal alleen links gelokaliseerd is; dit is vooral links gelokaliseerd. Dit geldt voor eigenlijk alles wat jij noemt in je post: het gaat om neigingen. Iets neigt meer voorbehouden te zijn aan de ene hersenhelft dan aan de andere en dat zou je dan via meerdere stappen kunnen relateren aan links- of rechtshandigheid.

De relaties zijn echter, zoals gezegd, geenszins 1 op 1.
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Links- of rechtshandig

Ik ben rechtshandig voor zo goed als alles... Ook rechtsvoetig denk 'k... Ik schop met rechts, ik stoot af met rechts, ik sta goofy op een skateboard (de rechtervoet is de voorste voet, afzetten met links), als ik pirouettes maak, steun ik op mijn rechterbeen... Ik denk wel dat ik linksogig ben... Wat niet zo goed is, want mijn links oog is aan't afzwakken (dat is er mss een gevolg van omdat het meer inspanning levert ofzo?). Ik ben geïnteresseerd in wetenschap (exact en humane) en taal. Zelf muziek maken, zelf sporten en zelf knutselen vind ik meestal leuker dan het te bekijken of te beluisteren (maar da's mss bij de meesten zo?).
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Berichten: 373

Re: Links- of rechtshandig

Linkshandigheid is zeldzamer, en linkshandigen weten dat, dus ik denk dat sowieso linkshandigen eerder deze topic gaan lezen, en daardoor die groep ook relatief meer stemmen krijgt. Dat is denk ik hetzelfde als dat je een artikel over autisme sneller zou lezen als je iemand kent die dat heeft.

Zelfde geldt voor tweehandigheid en gemengdhandigheid (nooit van gehoord) - als je dat hebt weet je dat en ben je denk ik eerder geneigd te klikken.

Als ik rechtshandig was geweest weet ik niet of ik had gereageerd :eusa_whistle:

Hoe dan ook, ik schrijf met links - en da's inderdaad best lastig omdat je steeds over je eigen geschrijf heen gaat met je hand. Met een vulpen schrijven zit er dus niet in helaas... Ik ken wel iemand die zo'n beetje omlaag (of was 't nou omhoog) schrijft met links om dit probleem te voorkomen. Blijkbaar is toen ik leerde schrijven dat niet in mij opgekomen ](*,) Trouwens, volgens mij is 't wel zo dat linkshandigen gemiddeld genomen een slechter handschrift hebben, klopt daar wat van?

Ik knip met links, maar met een linkshandige schaar kan ik niet knippen - ik heb 't nou eenmaal met een rechtshandige geleerd. Computermuis bedien ik met rechts - ook gewoon zo geleerd. Da's net zoiets als zwemmen volgens mij; een bepaalde bewegingssequentie die je op een specifieke manier leert en niet zomaar kunt spiegelen. Bij computerspelletjes gaan de linkerhand steevast naar de bewegingstoetsen. Vermoedelijk zo aangeleerd omdat de rechterhand de muis doet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Links- of rechtshandig

Trouwens, volgens mij is 't wel zo dat linkshandigen gemiddeld genomen een slechter handschrift hebben, klopt daar wat van?
Dat herken ik wel. Ik ben linkshandig, en heb een slordig handschrift. Het lukt me ook niet om twee keer achter elkaar mijn handtekening op dezelfde manier te schrijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Links- of rechtshandig

Ik sta er nogal kritisch tegenover of aan linkshandigheid of aan rechtshandigheid wel andere eigenschappen zijn te koppelen dan dat je met je ene of andere hand beter kan manipuleren en sterker bent...

Zijn er correlaties onderzocht of zijn het allemaal 'dikke duim' verhalen...?

Want.. dominante hersenhelften... sorry hoor... maar eh. Wie zegt dat wanneer toevallig het motorische deel van een hersenhelft iets bepaalt dat dan die hele hersenhelft domineert? En hangen niet ontzettend (en ja juist de complexere functies) van de hersenen samen met een beter functioneren van dat orgaan als geheel?
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Links- of rechtshandig

Wie zegt dat wanneer toevallig het motorische deel van een hersenhelft iets bepaalt dat dan die hele hersenhelft domineert?


Volgens mij zegt niemand dat. Je hebt namelijk meerdere vormen van cerebrale dominantie: motorische dominantie vaak links (bij rechtshandigen én linkshandigen) en taaldominantie vaak links zijn de bekendste voorbeelden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Links- of rechtshandig

Dat bedoel ik niet anusthesist. Ik bedoel dat er mensen zijn die eigenschappen koppelen aan zgn. dominante hersenhelften en dat lijken af te leiden van dominantie wb handvaardigheden.

Voor het leesproces werken beide helften samen.

Ik weet van Brocca en Wernicke. Ik weet dat men actieve plekken localiseert bij bepaalde activiteiten of bij laesies op bepaalde plekken uitval meet.

Maar ik dacht dat we tegenwoordig elk proces als een proces van het hele orgaan zien? En juist focussen op samenwerking gebieden?

-edit: omdat er altijd meerdere aspecten aan zijn, hersenprocessen staan niet los.

Maar kan het mis hebben, ben geen neuroloog.-
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Links- of rechtshandig

Dat bedoel ik niet anusthesist. Ik bedoel dat er mensen zijn die eigenschappen koppelen aan zgn. dominante hersenhelften en dat lijken af te leiden van dominantie wb handvaardigheden.


Daar heb je gelijk in. Motorische dominantie =/= algehele dominantie net zo min taaldominantie =/= algehele dominantie. Ik gaf een antwoord op jouw -achteraf gezien- retorische vraag :eusa_whistle:
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Links- of rechtshandig

:eusa_whistle: ik moet duidelijker zijn in mijn retorische vragen ](*,)
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Links- of rechtshandig

Henriette schreef:Voor het leesproces werken beide helften samen...

...Maar ik dacht dat we tegenwoordig elk proces als een proces van het hele orgaan zien? En juist focussen op samenwerking gebieden?
Klopt! Afbeelding

Het is echt maar voor sommige heel basale taken dat we slechts één hersenhelft gebruiken. Voor zowat alle taken uit het dagelijkse leven, werken beide hemisferen samen.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer